본 논문은 중국 조선족학교 교가 37개를 대상으로 하여 교가에 자주 보이는 음악적 문제점에 대해 논한 글이다. 이러한 교가의 문제점을 알아보기 위해 리듬적 문제점, 선율적 문제점, 화성적 문제점, 구조적 문제점, 표현적 문제점, 기보적 문제점 등 6가지로 나누어 살펴보았다. 첫째, 리듬적 문제점이다. 여기서는 음악적 요소들을 연관성 있게 묶어서 리듬적 문제점을 박과 리듬의 오류, 박자표 미표기, 리듬과 가사의 부조화 등 세 가지로 나누어 살펴보았다. 둘째, 선율적 문제점이다. 중국 조선족학교 교가의 선율적 문제점은 음역의 선택, 넓은 도약, 효과적이지 못한 임시표의 사용, 숨표 미표기 등으로 나누어 살펴보았다. 셋째, 화성적 문제점이다. 여기서는 조선족학교 교가 중 악곡의 시작을 Ⅴ도로 하는 화성이 있는 점, 기본위치에서의 불완전 정격종지를 사용한 점, I도로 끝나지 않는 화성을 사용한 교가가 있다는 점으로 나누어 살펴보았다. 넷째, 구조적 문제점이다. 중국 조선족학교 교가의 구조적 문제점은 불필요한 마디수, 통일되지 않은 결속구 표기, 못갖춘마디 오류, 쉼표의 미사용 등으로 나누어 살펴보았다. 다섯째, 표현적 문제점이다. 중국 조선족학교 교가의 표현적 문제점은 다양한 표현적 기호 사용 미흡, 빠르기말과 나타냄말 사용 미흡, 이음줄 사용의 예, 붙임줄 사용의 예 등으로 나누어 살펴보았다. 여섯째, 기보의 문제점이다. 중국 조선족학교 교가의 기보의 문제점은 세로줄?겹세로줄 미표기 및 도돌이표 오류, 셋잇단음표 미표기, 음표 기둥위치와 기 묶음 오류, ‘-’미표기와 가사밀림, 조표 표기 오류 등으로 나누어 살펴보았다.
지금까지 중국 조선족학교 교가에 대한 음악적 연구가 활발하게 진행되지 않은 상황에서 본 논문에서 진행한 중국 조선족학교 교가의 음악적 문제점 연구는 그 의미가 남다르다고 할 수 있겠다. 앞으로 새로 개교할 중국 조선족학교 교가 제작에 참고가 되기를 바란다.
This paper discusses the musical problems often seen in school songs by targeting 37 Korean-Chinese school songs in China. In order to find out the problems of this school song, the problems were divided into six categories: rhythmic problems, melodic problems, harmonic problems, structural problems, expressive problems, and notational problems. First, in the rhythmic problem, the musical elements were grouped together and the rhythmic problems were divided into three categories: errors in beat and rhythm, notation of time signature, and incongruity between rhythm and lyrics. Second, in terms of melodic problems, we divided the selection into range selection, wide leaps, ineffective use of temporary tables, and not using breath marks. Third, in terms of harmonic problems, among the school songs of the Korean-Chinese school, there are the points where the beginning of the music is in the V degree, the point using the incomplete rated cadence at the basic position, and the point that there are the points using the harmony point that does not end in the letter I. Fourth, structural problems were examined by dividing the number of unnecessary words, inconsistent binding phrases, mismatched word errors, and non-use of commas. Fifth, in the expressive problems, the use of various expressive symbols was divided into insufficient use of fast and expressive words, examples of use of joint lines, examples of use of affixes, and so on. Sixth, in the problems of notation, it was divided into vertical and double vertical lines and errors in dodol marks, triplets not notation, note column position and flag bundle errors, ‘-’ notation and lyrics missing, and keymark notation errors. In a situation where musical research on school songs of Korean-Chinese schools in China has not been actively conducted so far, it can be said that the study of the musical problems of school songs of Korean-Chinese schools in China, conducted in this thesis, has a special meaning. I hope that it will be a reference for the production of a new Chinese Korean-Chinese school to be opened in the future.