연구배경 코로나 19의 범유행 현상으로 뉴노멀 시대에 대비한 언택트 서비스가 성장해가고 있다. 이에 소비자들은 비대면을 선호하고 언택트 제품에 대한 소비가 높아지고 있으나 언택트 제품에 대한 개념과 속성 범위가 다양해 언택트 제품에 대한 명확한 규정을 기반으로, 그 속성을 파악하여 차후 더욱 효과적인 제품 창출을 위한 개발 전략이 절실한 시점이다. 따라서, 본 연구는 언택트 시대에 제품과 사용자 간의 인터랙션 연구를 통해 언택트 제품에 대한 개념 정립과 이해를 도모하고, 이에 기반한 언택트 제품 개발 전략을 위한 시사점을 제시한다.
연구방법 본 연구는 첫째, 문헌 조사를 통해 사용자와 제품 간 인터랙션 단계 중 제품 사용성 단계를 통해 언택트 제품의 분류 가이드를 수입한다. 둘째, 도출된 가이드를 중심으로 코로나 이전과 이후 언택트가 고려된 제품의 사례 조사를 통해 나타나는 특징과 콘택트 대체 요인을 분석한다. 셋째, 사례 조사를 통해 명확히 구분되는 제품군 각각에 대한 개발 전략을 제시한다.
연구결과 언택트 제품은 직·간접 사용을 대비한 제품과 무인화 서비스 구현을 위한 대체 제품 3가지로 분류되며, 직접 사용 제품은 가장 직관적인 사용성으로 코로나 19 이후 바이러스 전이를 대비한 제품들이 대부분이며, 다양한 적용의 한계를 보여 지속적 관찰과 연구가 요구되며, 간접 사용성 제품과 무인화 서비스 제품의 경우 기술과 제품의 융합 제품으로 사용성이 복잡한 한계를 보인다. 이에 본 연구는 코로나 19 이후 확대된 언택트 제품 개발 전략으로 가장 편리한 직관적 경험 규명을 위한 사전 모의 시뮬레이션 단계의 필요성, 직업, 연령군에 맞춤화된 직관적 경험 구축 필요성 등을 제안했고, 코로나 19 이전 확대된 언택트 제품 개발 전략으로, 기술의 사용 편리성을 성취하기 위한 자동화 기술 발전 방향성을 생산성 증대, 편익 정도의 극대화, 거버넌스 최소화를 통한 비용 절감, 기술적 복잡성을 극복하기 위한 가장 단순화된 도면을 창출하는 아이디어 섭렵을 제시했다.
결론 본 연구는 코로나 19가 장기화하며 언택트 산업이 발전할 것이라 관망하며, 현 언택트 제품의 동향을 파악하고 제품과 사람의 인터렉션 분석을 통해 언택트 제품에 대한 개념과 분류를 도출, 그 속성을 파악함으로써 구체적 기준과 구분에 따른 발전전략을 제시했다는 데 의의가 있다.
Background The growth of untact services in preparation for the new normal era is continuing due to the COVID-19 pandemic. Therefore, as consumers prefer non-face-to-face, consumption of untact products is increasing, but concepts and attributes for the products vary in scope, so that it is urgently needed to come up with a development strategy for creating more effective products in the future by identifying the attributes based on concrete rules for the products. So, this study aimed to not only establish and understand the concept of untact products, but also suggest implications for the development strategy of the products based on the concept through a study on the interaction between products and users in the untact era.
Methods First, this study has established guidelines for untact product classification based on the product usability stage out of the user-product interaction stages through literature research. Second, centering on the derived guidelines, it has analyzed contact substitutes as well as the features found through a case study of untact products before and after the COVID-19 outbreak. Third, it has presented a development strategy for each product group clearly identified through the case study.
Result untact products are classified into three types: products for direct and indirect use and substitute products for the implementation of unmanned services; most of the products for direct use are the ones that prepare for the spread of the virus after COVID-19 with the most intuitive usability, which have limitations with respect to various applications, so that they need to be continuously observed and studied; the products for indirect use and unmanned services, which combine technology and product, have limitations of complicated usability. Therefore, it has suggested the need for a pre-simulation stage to identify the most convenient intuitive experience, the need for building the intuitive experience customized for a variety of occupation and age groups, etc. as development strategies for untact products being expanded after the COVID-19 outbreak and moreover, it has presented searching for ideas to increase productivity and maximize benefits through the advancement of automation technology to achieve convenience in the use of technology, to reduce costs through governance minimization, and lastly to produce the most simplified drawings to overcome the technical complexity as development strategies for the untact products expanded before the outbreak of COVID-19.
Conclusion With the expectation that the untact industry will develop further as the COVID-19 continues for a long time, it is meaningful in that it has presented development strategies according to specific standards and classifications by identifying the current trend of untact products and by deriving concepts and classifications for the products and identifying their attributes through an analysis on the interaction between products and users.