메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
백수원 (목포해양대학교 국제교류본부) 이경 (호남대학교)
저널정보
국제한국어교육학회 한국어 교육 한국어교육 제32권 제4호
발행연도
2021.12
수록면
95 - 137 (43page)
DOI
10.18209/iakle.2021.32.4.95

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to design e-PBL problems and instructional models for learners for academic purposes, and to present examples of scaffolding that can support e-PBL activities at each stage of the model. To this end, this study developed an unstructured problem and an e-PBL model appropriate for problem-solving learning and applied it to two academic communities composed of international students. Through this, the scaffolding cases of appeared the learner’s academic community activities were derived inductively, and additionally necessary scaffolding was extracted through post-survey and interviews. As a result, an e-PBL instructional model consisting of four stages of problem definition, problem search, problem solving, presentation and evaluation was proposed. In addition, cognitive and affective scaffolding, etc., were derived which can promote and help international students’ problem-solving activities at each stage of the model. The results of this study can be used to design and operate e-PBL classes for international students in the future.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (48)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0