본 연구에서는 2017년과 2018년에 이루어진 일본 학습지도요령의 개정에 따른 사회과교육의 주요 변화와 특징 등에 대해 분석하였다. 이번 개정에서 가장 큰 변화는 다음 2가지이다. 첫째, “육성을 지향하는 자질·능력의 명확화”, “주체적·대화적인 깊은 배움의 실현을 향한 수업 개선의 추진” 등 학습지도요령 전체의 개정 방침을 반영하여 사회과계 교과의 목표, 내용, 방법 등을 바꾸고, 교과의 특성을 반영한 사회적 관점·사고방식을 구체적으로 제시하였다. 둘째, 고등학교의 지리역사과와 공민과에 「지리총합」, 「역사총합」, 「공공」과 같은 새로운 필수 과목이 만들어지고, 지리역사과에 「지리탐구」, 「일본사탐구」, 「세계사탐구」 등과 같은 종래와는 다른 내용 체계를 가진 과목들이 등장하였다. 개정의 주요 특징은 다음과 같다. 첫째, 형식적인 측면에서는 역량 중심 교육과정으로의 전환이라는 학습지도요령의 개정 방침을 사회과계 교과에도 동일하게 적용하고 있지만, 내용적인 측면에서는 교과의 본질과 특성 등을 고려하고 있다. 둘째, 「관점·사고방법」을 자질·능력의 3가지 요소(지식·기능, 사고력·판단력·표현력 등, 배움을 향하는 힘·인간성 등의 함양)와 각 교과의 특성을 관련지우는 중핵으로 규정하고 그것의 구체적인 내용과 활용 사례 등을 제시한 것은 수업과 학습의 질을 향상시키는 데 큰 역할을 할 것으로 기대된다. 셋째, “주체적·대화적인 깊은 배움”의 실현을 위해 단원 학습이나 주제 학습 등을 도입하도록 제시한 것은 수업 방식의 획기적인 변화를 요구하는 것이다. 넷째, 고등학교 지리역사과와 공민과의 필수 과목을 신설하거나 선택 과목을 전면 개편함으로써 사회과 각 영역의 균형 있는 학습이 이루어지고, 소·중학교 사회과와의 계열성이 명확하게 되었다.
This research has analyzed the main changes of social studies and its characteristics etc according the Japan’s course of study revised in 2017 and 2018. The biggest changes in this revision are the following two. First, it reflected the revision policy of the whole course of study such as “the disambiguation of promotion oriented qualification and ability”, “the promotion of lesson improvement toward the realization of subjective and conversational deep learning” to change the goal, contents and methods etc of social studies and present in detail the social view and thinking method with the subject characteristics reflected. Second, new obligatory subjects such as 「Integrated Geography」, 「Integrated History」, 「Public」 have been made in high school’s Geography & History and Civics, and subjects with different contents systems such as 「Research of Geography」, 「Research of Japanese History」, 「Research of World History」 etc were appeared in Geography & History. The main characteristics of revision are as follows. First, in the formal context, the revision policy of course of study called the conversion to competency-based curriculum is applied in the social studies in the same manner, but in the content context, it considers the essence and characteristics etc of subject. Second, regulating the 「viewpoints and thinking method」 as the central core that relates to the 3 elements of qualification and ability(cultivation of intelligence·skill, thinking power·judgment·expression etc, and learning power and personality etc.) and to the characteristics of each subject, and presenting its detailed contents and case of application etc. would contribute much to improve the quality of teaching and learning. Third, presenting to introduce unit learning and thematic learning etc to realize the “subjective·conversational deep learning” requests the innovative change of teaching method. Fourth, installing new obligatory subjects of high school’s Geography & History and Civics or revising the whole optional subject would make the balanced learning of each social studies’ domain and its sequence with elementary and middle school’s social studies has become obvious.