현대만이 전환기 격변의 시대인가? 인류 사회의 연속적 변화의 기록이 역사라고 할 수 있다. 우리는 글자 그대로 늘 말세(末世) 즉 세상의 끝에 살고 있다. 바로 지금이 말세이다. 살고 있었던 시점이 말세가 아닌 적이 없었고 변화가 없었던 시기는 별로 없었다. 점이 이어져서 선이 되듯이 순간순간이 이어져서 시간이 되고 역사가 되었다.
그러나 현대의 변화는 점점 다변적이고 다양화 되어 가고 있으며 그 변화의 속도는 점차 가속화 되어 가고 있다. 인간의 문화문명의 변화뿐만이 아니라, 우리는 이제 범지구적인 생태계의 물리적, 화학적 변화까지 보고 느낄 수가 있는 시대에 살고 있다.
변화에는 의당 모든 것이 스트레스를 받지만 현대의 한국사회의 그야말로 급격한 사회환경의 변화는 우리들에게 더욱 심각한 스트레스와 심리적 충격을 주고 있다. 우리 사회에 집단적인 사회문제를 유발하기도 하고 개인적으로는 심각한 가치관의 혼란을 유발한다. 그 사회문제의 예로는, 급격한 노인 증가에 따른 문제, 저출산 문제, 일자리문제, 2세 양육과 교육문제, 극악범죄의 증가문제, 소득격차의 증가, 계층간 갈등, 가족체계의 파괴적 급변 등이 있다. 특히 과거에는 거의 볼 수 없었던 경악스러운 현대의 범죄유형 직계 친족 간의 살인, 시신의 절단?훼손, 시신의 유기, 시신과의 생활, 반사회적 살상, 불특정 대상에 대한 무차별공격 등의 범죄의 증가은 정신병이 아닌 사리판단과 인지능력이 유지된 상태에서의 계획된 범죄로 알려져 있다. 이러한 현상은 우리에게 또 다른 스트레스와 사회불안의 심리를 조성하게 된다. 이렇듯 현대는 우리에게 직전보다 더욱 큰 변화를 급격하고 다양하게 가져다주고 있다.
그런데 과거에는, 어떤 정신적이며 심리적인 사회적 스트레스와 충격을 국가가 정책적으로 위로하거나 권력 장악과 유지정책으로 악용하기도 하였다. 하지만 그것은 전체주의나 독재적 국가 체계에서는 가능하였던 처방이었으며, 현재와 같은 다양한 사회문제가 다발적으로 존재하고 그 성격도 과거와는 다르며 시민들의 개인적 자아의식도 향상되어 가고 있는 민주사회에서는 부적절하며 혼란만 가중시킬 것이다.
역사적으로 보자면 정치권력은 종교와 신앙을 적절히 이용해 왔다고 볼 수 있다. 종교는 여전히 거룩하고 아름다운 진리를 설파하지만 권력은 그 청정한 신성과 이상을 정치적 지침으로 표방하며 거룩한 사상과 이념은 지배와 통치의 수단이었고 그 잣대는 권력자의 면죄부였다. 예를 들어 조선시대에 표방한 정치이념과 그 집권층의 행실은 너무나 위선적이었다.
통치와 지배의 수단으로 삼아 왔다. 그럼에도 불구하고 여전히 진리의 법과 위대한 가르침은 또한 이 현실적 법계 안에 있다. 이에 깊은 성찰이 필요하다 할 것이다. 종교와 신앙은 그 자체로서 존재할 수 없다. 이 속계가 없다면 종교와 신앙도 무가치하며 존속하지도 아니할 것이다. 즉 종교와 신앙은 오탁한 속계에서만이 필요하며 빛을 발한다. 하지만 이 거룩한 가르침이 속계에 존재하지 아니한다면 그리고 중생들이 받아 지니지도 아니하고, 전파되지도 아니한다면 이 세상은 더욱 혼란에 빠져 불행하여 질 것이다. 이러한 때에 심리적 방어기제로서 힐링(Healing)이란 이름으로 요가 등 심신의 휴식을 위한 프로그램들이 유행하기도 한다. 이에 편승하여 각종 불교적 명상방법을 응용한 힐링 프로그램 Healing Program; 일상을 쉬고, 심신의 휴식과 영혼의 자유에 접근하여 위안을 삼고자하는 하는 프로그램이 여러 명상단체와 사찰 등에서 유행하고 있다.
이러한 시대에 우리 불자는 적극적이며 조직적인 다양한 방편의 선교로서 중생구제에 임하여야 할 것이다. 이것이 불교 존재의 이유이며 진리 전파의 이유이다. 앞에서 언급한 바와 같이, 갈수록 커져가는 현대의 소위 급격한 변화의 물결에서 중생들에게 더욱 적극적인 전법을 하고 선교(宣敎)하여야 할 이유이다. 이미 격변기 속으로 접어든 시대에서 전법과 중생구제의 소명을 다하기 위하여 한국불교는 새로운 사회환경에 적절한 충분한 개혁과 선교체계를 확립하여야 할 것이다. 특히 현대한국인의 성향과 가치관을 연구?파악하여 접근하지 않는다면 아무리 훌륭한 전문가와 인재들이 기획을 하고 매력적인 프로그램을 운영한다고 하여도 그 성공을 확신하기는 어려울 것이다. 아울러 포교방편을 다각화할 필요성이 있는 바 그 연구와 성과분석을 하고 지속적으로 현장 포교에 반영하도록 하는 선교연구원과 포교조직체계를 설립 운영하여야 할 것이다. 이러한 조직은 재가불자 위주로 이루어져야 그 영역에 한계가 없을 것이며 또한 연구조직과 현장포교조직이 조화로운 협력관계를 이루어서 그 효과를 극대화 하여야 할 것이다.
한국불교 태고종은 한국불교 교단중에서 조직적이면서도 가장 자율성이 강하고, 주로 대중과 함께하는 시중의 사찰이 많은 관계로 재가불자와 실질적인 접촉과 생활신행상담도 많으며 또한 우리나라의 전통적자 불교 종단임을 지향하고 있다. 그러므로 태고종은 물론이며, 관련 불교단체에서는, 비록 이 연구가 완전치 아니할 지라도 다소나마 참고가 된다면 큰 기쁨이 될 것이다.
Is today the only turbulent and changeover era? The record of the continuous changes in human society can be considered to be history. People live in the end of the world as it is. Now is the end of the world. There are almost no times that haven't faced the end of the world and haven't experienced changes. Just as points lead to a line, moments have ended up becoming times and history.
Today, changes have been more diversified and multilateral and have gradually become faster. These days, people not only experience the changes in culture and cultivation, but look at and feel the physical and chemical changes in global ecosystem.
Naturally, it is stressful to experience changes. In particular, the rapid social and environmental changes in Korea give people severe stress and psychological impacts. The changes trigger social issues collectively and cause confusion of values individually. The examples of social issues are a sharp rise in the elderly population, low birth rate, poor employment, child-rearing and education, an increase in flagrant crimes, a wide income gap, the class conflict, and destruction of family system. Particularly, the horrible crimes Murders of lineal family members, cutting and damage of the dead body, disposal of the dead body, living with the dead body, anti-social murders, and reckless attacks on unspecified persons that have never occurred in the past are known to be planned and committed by persons who make a decision reasonably with normal recognition, rather than have mental diseases. This phenomenon gives people another stress and social anxiety. As such, today, larger changes have been made more rapidly and differently than ever before.
In the past, mental and psychological social stress and impacts had been alleviated in national policy, or had been misused as the policy to seize and keep power. Although such a policy was made possible in totalitarian and despotic states, it is not appropriate in the democratic society that has diverse social issues includes various characteristics and improved self-consciousness of citizens. The policy is able to intensify confusion in the democratic society.
Historically, political authority has properly taken advantage of religion and faith. Even though a religion provides holy and beautiful teaching, authority emphasizes a pure idea and a holy truth A holy idea and ideology was the tool of reign and domination and was used as indulgence of a man in power. For instance, the political ideology in the Joseon Dynasty and the behaviors of the classes with power were too much hypocritical.
which have been used as the tool of reign and domination. Nevertheless, there are the law of truth and great teaching in the world of Buddhists. Therefore, insight meditation is needed. Religion and faith are unable to exist as they are. Without the secular world, religion and faith have no value or no existence. In other worlds, religion and faith are needed only in the filthy secular world and show their values. If such great teaching does not exist, and is not accepted or propagated by mankind in the secular world, the world will face more chaos and unhappiness. At this time, many healing programs for resting the body and soul, like Yoga, draw attention as a psychological defense mechanism. Healing programs using various Buddhist medication methods For resting in everyday life, making physical and psychological relaxation, and feeling comfort through the freedom of soul jump on the bandwagon and are popular in many medication groups and Buddhist temples.
In the circumstance, Buddhists focus on relieving mankind as an active and organizational way of propagation of Buddhism. That is the reason for the existence of Buddhism and propagation of truth. In the rapidly changing society as described earlier, more active method should be applied to propagate Buddhism to mankind. To fulfill the missions of the propagation of Buddhism and relief of mankind in the changeover times, Korean Buddhism needs to make sufficient reformation and establish the propagation system in the new social environment. Without any research on Korean people's disposition and values, it is hard to successfully perform a program, albeit the program is planned and operated by experts and great human resources. In addition, it is necessary to diversify the way of propagation. Through the research and analysis on their performance, it is required to establish and operate a propagation research institute and an organizational system to apply the results to on-site propagation continuously. This organization should be accomplished mostly by lay Buddhists and should not have any boundary. Also, in harmonized cooperation between a research organization and a on-site propagation organization, it is necessary to maximize the effect. Korean Buddhist Taego Order is the most organized and has the strongest autonomy in Korean Buddhist orders. Since the order has many temples gathering with the public, there are a lot of practical contact with lay Buddhists and much consultation of religious behavior in life. Aside from that, the order orientates Korean traditional Buddhism. Therefore, it is expected that the results of this research, though not perfect, are helpful not only for Taego Order, but for Buddhist groups