이 글은 전주시 선미촌 성매매 집결지의 문화적 도시재생을 주요 사례로 ‘성매매 집결지 폐쇄’라는 정치적 의제를둘러싼 특수한 도시재생 내 이해관계자들의 협력 및 이익관계, 그리고 갈등 구조를 면밀하게 살펴보았다. 이후 도시재생 과정에서 이해관계자들의 권력화와 도시재생 담론의 배타성에 대한 대응으로 예술가들이 보여준 예술 실천을분석하고, 예술의 새로운 역할에 대해 언급하였다. 이를 위해 이 글은 질적 연구 방법인 인터뷰를 채택하였고, 문헌연구, 공적 자료 등을 통해 객관성을 확보했다. 또한, 현장 답사, 직간접 프로그램 참여를 통해 사례에 대해 심층적인이해와 분석을 하고자 하였다.
본 연구를 통해 분석한 주요 내용은 이와 같다. 첫째, 도시재생의 과정에서 이해관계자들은 상호 관계를 통해 협력하는 반면, 공간의 재구성에 대한 다른 관점과 개별 이익을 위한 의도를 보였다. 이러한 정치적 의제와 도시재생담론을 둘러싼 이해관계자들의 권력화와 배타성에 대한 대응으로 예술가들은 예술 실천, 주로 ‘사회 참여 예술’을 통해 대안의 의제와 새로운 공간 담론을 형성하였다. 그리고 이는 결과적으로 성매매 집결지 공간에서 배제되었던 타자들을 수용하고 참여시키는 과정이 되었고, ‘배제공간’에서 ‘수용공간’ 이자 ‘창조공간’으로의 공간 재구성을 이루었다. 둘째, ‘여성인권과 예술의 공간’이라는 슬로건 아래 수행되는 도시재생의 과정에서 ‘인권’과 ‘예술’의 핵심적인 역할을 하는 전북여성인권지원센터와 예술가 간의 갈등이 발견되었다. 이와 관련하여 ‘예술의 새로운 역할’에 대한 시사점으로 사회 참여 예술의 특징을 통해 두 이해관계자의 유사점과 차이점을 분석해보고, 갈등의 원인과 해결을 위한 실마리를 찾고자 하였다. 덧붙여, ‘예술’이 성매매 여성들에게 물리적, 심리적으로 공동체와 교류하고 소통할 수있는 통로가 될 수 있음을 언급하며, 예술의 역할에 대한 중요성을 시사하였다.
Drawing on a case study - the ongoing regeneration of the Seonmi-village red-light district in Jeonju-si, Korea - the paper examines the cooperative relationships, interests, and the structure of conflicts among stakeholders in the specific regeneration surrounding the political agenda, ‘the red-light district closures.’ After this, the paper analyses art practice artists showed to respond against power-oriented stakeholders and the exclusiveness of engagement with the regeneration process and finally suggests the new role of art. For this research, the paper adopts the interview as a qualitative research method and secures objectivity through literature review, official documents, or data. Also, it tries to understand and analyse the case comprehensively with a field trip and direct or indirect participation in the programmes.
The analysis reveals two results. First, in the regeneration process, stakeholders have a cooperative relationship, whereas showing the intention for individual benefit and different perspectives on the reconstitution of the space. In response to stakeholders’ one-sided power and their exclusiveness in political agenda and the discourse of regeneration, artists shaped the alternative ways and new discourse in the space through art practice, mainly centring on ‘Socially Engaged Art.' Consequently, this became the process that “others" who had been excluded from the regeneration discourse were accepted and participated, thereby achieving the reconstitution of the space from ‘exclusive space’ and ‘illegal space’ to ‘inclusive space’ and ‘creative space.' Second, the conflict between stakeholders who play a vital role in the ‘art’ field and the ‘human right’ field is discovered in the process of regeneration implemented under the slogan “the space for art and women’s human right." In relation to this, as the implication of ‘the new role of art,' the paper indicates that a clue to the causes and solution of the conflict can be found by analysing both stakeholder's similarities and differences through the characteristic of 'Socially Engaged Art.' Additionally, the paper mentions that ‘art’ can be acted as a conduit that prostitutes physically and psychologically communicate and exchange with communities, implying the importance of art’s role.