현행 2009 교육과정의 초등학교 과학(3,4학년) 그리고 중학교 과학(1학년)의 지질단원에서는 광물, 암석, 화산, 지진, 지각변동, 화석, 풍화, 침식 등 지형 및 지질현상이 학습내용으로 소개 되고 있다. 학생들은 이러한 지형 및 지질현상에 관하여 야외에서 직접 관찰이 이루어지지 못하고 사진이나 그림을 이용한 수업으로 인해 흥미와 관심이 낮은 것으로 알려져 있다. 여러 연구에 의하면 과학 교과의 지질단원 학습을 효과적으로 진행하는 방법으로 야외에서의 체험학습을 제시하였다. 야외 학습 후, 학생들은 자연에 대한 긍정적인 태도의 향상, 학습자의 과학과 관련한 정의적 영역인 과학에 대한 인식, 과학에 대한 흥미, 과학적 태도와 학업성취도에 긍정적인 효과가 있음을 제시하였으며 학습장 개발의 필요성을 강조하였다. 따라서 초등학교 과학, 중학교 과학 지질단원의 효과적인 학습을 위해서는 지역별로 교육과정과 연계한 특징적인 지형 및 지질학습 요소가 분포하고 학생들이 접근하기에 편리하며 안정성이 확보된 노두의 장소를 야외지질학습장으로 개발하고 이에 따른 적절한 교수 학습 방안이 수립되어져야 실제 각 급 학교에서 효과적인 야외학습 활동이 이루어질 것이라 생각한다. 이에 따라 본 연구에서는 전라남도 신안군 사옥도와 증도지역 일대를 중심으로 초등학교 과학, 중학교 과학 지질단원의 학습을 위하여 분포하고 있는 지질현상의 다양성, 노두의 접근성과 안정성 등을 고려하여 야외 지질 학습활동에 적합한 장소와 답사 코스를 개발하고 이 지역의 각 노두 지점에서 효과적인 야외 탐구활동이 이루어지도록 교수 학습 방안을 제시하는데 연구의 목적을 두었다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 사옥도 코스의 노두를 구성하는 암석은 퇴적암류로 역암, 사암 및 엽층리가 발달한 셰일의 호층으로 구성되어 있다. 회색 내지 회백색 셰일 층에서는 길이 약 50cm 내지 60cm의 공룡발자국 화석이 발견되며 일부는 발가락 형태가 뚜렷한 공룡발자국 화석이 발견되기도 한다. 공룡발자국화석이 산출되는 동일 셰일 층에서는 새발자국 화석이 발견되기도 한다. 또한 일부 셰일 층의 층리면에서는 퇴적구조인 연흔이 발달하고 있다. 단위 층과 층 사이의 일부 층에서 보여주는 층내변형구조, 단층면을 경계로 양측 암괴의 이동을 보여주는 단층 그리고 습곡의 한 형태인 수평인 층의 사이에 국부적으로 급경사를 보이는 단사구조가 분포하기도 한다. 둘째, 증도 코스 (ⓐ)의 노두를 구성하는 암석은 화산암인 유문암이며 다양한 형태의 주상절리가 발달되어 있다. 일부 노두에서는 중성 암맥이 발달하며 연장성이 양호한 단층면이 발달하고 이 단층면에서는 단층 조선이 관찰된다. 셋째, 증도 코스 (ⓑ)의 노두를 구성하는 암석은 역암, 사암, 이암(셰일)의 퇴적암으로 구성되며 이 노두에서는 단층과 파도에 의한 침식작용의 결과인 마린포트홀이 관찰된다. 넷째, 개발된 야외 지질 답사 코스에서 초등학교, 중학교의 학교 급별로 Orion(1989)이 제안한 야외학습모형을 근거로 3단계 학습단계별 활동을 제시하였으며 구체적인 야외 관찰 활동지를 제작하였다. 제시한 야외학습 모형을 기반으로 야외지질 학습이 이루어진다면 지질학습에 대한 교육적 효과가 있을 것으로 사료된다.
The purpose of this study is to develop field trip courses for earth science learning, and to suggest an application method for elementary & middle school students in Saokdo and Jeungdo of Shinan- gun. For this study, relationships between the geology learning contents in elementary, middle school science textbooks of 2009 curriculum and geomorphological, geological characteristics in this study area were comprehended. The results of this study are listed below.
The three field trip courses in this study are located in the northeast coast of Saokdo and south coast of Jeungdo, Shinan-gun. The geological phenomena distributed in Saokdo are stratum, sedimentary rocks, fossils of bird, dinosaurs foot print & plant, fault, monocline structure, ripple mark and so on. The geological phenomena exposed in sea cliff and wave-cut bench of Jeungdo field trip course ⓐ are volcanic rock, rhyolite, fault and marine pothole. The geological phenomena exposed in the Jeungdo field trip course ⓑ are stratum, sedimentary rocks, fault and marine pothole.
The teaching and learning strategy in the three field trip courses of this study area was implemented according to the field trip module by Orion(1989). The preparatory unit deals with basic concepts that are needed for field trip. Teachers introduce students to the site informations about field trip courses. Students learn and experience identification activities that involve sedimentary rocks, volcanic rocks, fossils, and observe model activities related to stratum and fossil in their classrooms. Also, students form groups based on their field trip units and together they solve problems assigned in the activity sheet by using the experience and knowledge gained from the field trip courses.
In the end, students present the activity results of their field trips and demonstrate an abstraction of the study area's geological process. They also deduce comprehensively the geological history of their study area in other students. Teachers and elementary, middle school students in Shinan-gun and the nearby area can use there field trip courses developed in Saokdo and Jeungdo area for geology teaching and learning. From this experience they can get educational values and effects through geological field trips using the application methods suggested by this study.