대기치는 임진왜란 중에 새로운 군사 제도와 함께 도입된 깃발이다. 군사 훈련에서 표식으로 세워 군사들의 움직임을 통제하거나 상급자를 영접하기 위해 세우던 사방 4자 이상의 큰 깃발로 군영에서 국왕을 영접할 때 국왕 행차 앞에 세우는 어전 대기치, 사신 영접과 파견, 지방관의 행차 등에 다양하게 쓰였다. 군사 훈련권을 상징하는 대기치를 통해 무위를 과시하는 사회적 상황을 확인할 수 있다.
대기치의 깃대 장식을 영두·주락(상모)·운봉을 갖춘 Ⅰ유형과 영두·주락·치미를 갖춘 Ⅱ유형으로 나누어 형식적특징을 분석하였다. Ⅰ유형에는 청도기·각기·문기가, Ⅱ유형에는 대·중·소 오방기와 금고기·표미기가 속하는데 각각의 용도에 맞추어 장식을 달리하였다. 깃발의 크기는 네 변이 4자 이상의 정사각형에 상하와 세로 한 면에 화염각을달아 세로가 약간 긴 정사각형에 가까웠던 것으로 추정된다.
대기치는 음양오행의 원리에 따라 오방색을 기본으로 활용하였다. 대기치의 문양은 오방을 상징하는 신수와 도교부적 글자를 결합한 대오방기, 오방을 호위하는 신장들을 그린 중오방기, 팔괘문을 그린 소오방기, 군문을 엄격히 지키라는 뜻의 익호 문양의 문기로 대별된다.
대기치 제작을 위한 채색 사료로 오사카부립도서관 소장품 컬러 필사본 『기제』를 18세기 중후반의 용호영의 견식으로 비정하고 본 논고 서술과 시각화 작업에서도 중요하게 활용하였다. 대기치의 바탕 재료는 군권의 위엄을 드러내기 위해 수입 운문대단을 썼다. 크기는 영조척 1자(30㎝)를 적용하여 4자 깃발은 세로 170㎝, 가로 145㎝, 5자 깃발은 세로 200㎝, 가로 175㎝로 확정하였다. 아울러 국왕 의장기 중 대기 > 중기 > 대기치로 조선 후기 전체 깃발 안에서의 위계 질서를 확인하였다.
위의 문헌 및 회화 분석을 통한 고증과 유물 자료를 토대로 두 유형으로 나눈 대기치를 시각화하였다. 시각화에서는 본 논고에서 고증한 깃발의 크기, 깃대 장식, 깃발별 문양 장식을 고려하여 제시하였다. 깃발의 바탕은 운문대단으로 18세기 운보문단 유물에 표현된 운문과 보문 문양을 제시하여 원형에 가깝게 복원하고자 하였다. 색상과 크기, 재질의 문양, 부대물품 등을 함께 제시함으로써 3D 콘텐츠 제작뿐만 아니라 실물 제작까지 가능하도록 하였다.
The Large Banner was introduced during the Japanese Invasions of Korea with a new military system. It was a flagthat controlled the movement of soldiers in military training. In addition, it was used in other ways, such as a symbol whenreceiving a king in a military camp, a flag raised on the front of a royal procession, at the reception and dispatch of envoys,and at a local official's procession. The Large Banner was recognized as a symbol of military dignity and training rites.
The Large Banner was analyzed in the present study in the context of two different types of decorations. Type Iincludes chungdogi, gakgi and moongi. Type II includes grand, medium, and small obangi, geumgogi and pyomigi.
Each type is decorated differently for each purpose. The size of the flag is estimated to be a square of over 4 ja longin length. Flame edges were attached to one side and run up and downThe Large Banner used the Five Direction Colors based on the traditional principles of Yin-Yang and FiveElements. The pattern of the Large Banner is largely distinguished by four . The pattern of large obangi consists ofdivine beasts symbolizing the Five Directions and a Taoism amulet letter. The pattern of medium obangi featuresspiritual generals that escort the Five Directions. The pattern of small obangi has the Eight Trigrams. The pattern ofmoongi consists of a tiger with wings that keeps a tight watch on the army's doors.
As for historical sources of coloring for Large Banner production, the color-written copy named Gije, fromthe collection of the Osaka Prefect Library, was confirmed as the style of the Yongho Camp in the mid to late 18thcentury, and it was also used for this essay and visualization work. We used Cloud-patterned Satin Damask as thebackground material for Large Banner production, to reveal the dignity of the military. The size of the 4 ja flag wasdetermined to be 170 ㎝ long and 145 ㎝ wide, and the 5 ja flag was 200 ㎝ long and 175 ㎝ wide. The conversionformula used for this work was Youngjochuck (1 ja =30㎝). In addition, the order of hierarchy in the Flag of theKing was discovered within all flags of the late Joseon Dynasty.
In the above historical study, the two types of Large Banner were visualized. The visualization considered thesize of the flag, the decoration of the flagpole, and the patterns described in this essay to restore them to theiroriginal shape laid out the 18th century relics on the background. By presenting color, size, material patterns, andauxiliary items together, it was possible not only to produce 3D content, but also to produce real products.