본 연구는 서울 삼각산 개운사<석가괘불도>의 도상 특징과 성격을 밝혀보고, 양식을 고찰해 봄으로써 개운사 <석가괘불도>의 미술사적 위치를 찾아보고자 하였다. 이에 따라 먼저 제2장에서는 개운사의 연혁과 <석가괘불도>의 조성배경에 대해 살펴보았다. 제3장에서는 <석가괘불도>의 도상 및 양식특징에 대해 접근해보았으며 왕실발원 괘불도의 특징과 현황을 알아보았다. 제4장에서는 개운사 <석가괘불도> 조성 수화승인 ‘응석’의 화적과 행적을 살펴서 화승들과의 유파관계와 화기 분석을 시도해 보았다. 그 결과 개운사 소장<석가괘불도>는 조선시대 후반기 제3기에 해당하는 1879년 조성의 왕실발원 괘불도로서, 내명부 상궁을 통한 시주 참여와 발원을 통한 내용을 살필 수 있었다. 특히 19세기 많은 화적을 남긴 최고의 수화승 ‘응석’과 ‘영환’, ‘창엽’, ‘긍법’, ‘진철’, ‘돈조’, ‘도의’, ‘체훈’ , ‘복엽’, ‘봉법’, ‘법상’, ‘현조’ 등 화승과의 교류를 통하여 도상과 양식 특징의 유파관계를 파악할 수 있었으며 서양화법의 陰影法 채용에 적극적이었음을 알아볼 수 있었다. 또한 개운사<석가괘불도>는 법화사상의 유행으로 표현된 ‘꽃을 든 부처’ 즉, ‘연지인불’ 도상이 19세기 <괘불도>에서 가장 이른 예로 볼 수 있었으며, 『妙法蓮華經』 대표 보살로서 관음보살상을 앞에 내세워 강조하는 매우 창조적이고 독특한 형식이 조선시대 <괘불도> 가운데 처음 등장하는 새로운 도상임을 밝힐 수 있었다. 그리고 도상 구성과 형식이 유사한 1885년 조성의 남양주 내원암<석가괘불도>와 1886년 조성의 서울 화계사 <아미타괘불도>의 비교를 통해 개운사 <석가괘불도>의 미술사적 위치를 파악해볼 수 있었다.
The purpose of this study was to examine the position of <Shakyamuni Banner Painting> at Gaeunsa in the art history by clarifying the character of iconography of <Shakyamuni Banner Painting> at Gaeunsa in Mt. Samgak, Seoul and exploring its style. Accordingly, first, in Chapter 2, this study reviewed the history of Gaeunsa and the background of <Shakyamuni Banner Painting>, and examined the characteristics and current status of court‐sponsored banner paintings. In Chapter 3, this study attempted to find out the iconography and style features of <Shakyamuni Banner Painting>, and in Chapter 4, this study examined the painting affiliation and works of the head painter monk, “Eung‐seok, ” who painted Gaeunsa <Shakyamuni Banner Painting>, and attempted to analyze the sect relation with the painter monks and historical remarks. As a result, <Shakyamuni Banner Painting> housed by Gaeunsa, is a banner painting of 1879, corresponding to the third period of the late Joseon era, from which this study could find out the contents of participations and offerings through Naemyeongbu Sanggung. In particular, through the exchange between the best head painter monk, ‘Eung‐seok’ and painter monks including ‘Yeong‐hwan’, ‘Chang‐yeop’, ‘Geung‐beop’, ‘Jin‐cheol’, ‘Don‐jo’, ‘Do‐ui’, ‘Che‐hun’, ‘Bok‐yeop’, ‘Bong‐beop’, ‘Beop‐sang’, and ‘Hyeon‐jo’, etc... the sect relationship between the iconography and the characteristics of the study was identified. It was found that he was active in the adoption of shade and shadow (陰影法) in Western art. In addition, by comparison between <Shakyamuni Banner Painting> at Gaeunsa, and <Shakyamuni Banner Painting> at Naewonam of Namyangju created in 1885 and <Amitabha Banner Painting> at Hwagyesa in Seoul which have the iconography form and style similar to <Shakyamuni Banner Painting> at Gaeunsa, this study examined the iconography and character of <Shakyamuni Banner Painting> at Gaeunsa. This study is meaningful in that it attempts to find out the position of <Shakyamuni Banner Painting> at Gaeunsa in the art history by examining the characteristics of styles, including various techniques.