현행 교육과정에서 새롭게 추진되는 2022 개정 교육과정에 대해 교육부는 지난 4월 추진계획을밝혔다. 이에 따라 현 시점에서 차기 교과 교육과정 개정을 위한 현행 교육과정 및 교과내용에 대한 적정성 분석 연구가 수행될 필요가 있다. 본 연구는 ‘초?중등 대중음악 교육과정기준 개발을위한 의견 조사’에서 확인한 대중음악 교육과정기준 개발의 필요성의 결과를 바탕으로 대중음악교육 확대 강화에 대한 인식 차이 분석을 하였다. 이를 위하여 연구에 참여한 대상자들의 성별, 소속, 가장 친숙한 분야, 대중교육과의 관계에 의한 차이 분석을 하였다. 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 소속에 따른 분석은 모든 항목에서 ‘대학교수?연구원’ 집단의 평균이 가장 높았으나반대로 ‘기타(학부모 외)’ 집단의 평균이 가장 낮게 나왔다. 둘째, 성별에 따른 분석은 대중음악교육의 확대 강화에 여성 보다 남성의 평균이 모든 항목에서 높은 것으로 나타났다. 셋째, 음악계내의 집단별 분석 결과에서 평균은‘음악 외 예술계’, 표준편차는 ‘기타(그 외)’이 타 집단에비해 대체적으로 높게 확인되었다. 넷째, 대중음악교육계 내 집단별 분석은 모든 항목에서 강의교수자의 평균이 타 집단에 비해 높게 나타나 대중음악 확대 강화에 대한 인식을 확인하였다. 연구결과를 통하여 음악과의 대중음악 교육과정기준 개발에 있어 고려되어야 할 대중음악 확대 강화방안에 대한 인식 차이를 확인할 수 있었다.
Regarding curriculum revision 2022 that will be facilitated in the ongoing curriculum, the Ministry of Education made clear to facilitate it, in the last April. In this context, a propriety analysis research about the ongoing curriculum and subject contents for following curriculum revision needs to be conducted. This research conducted an analysis of difference of awareness in the expansion and reinforcement of popular music education, based on the outcome about necessity of the introduction of criteria of popular music curriculum confirmed in ‘A Survey for the Introduction of Criteria of Popular Music Curriculum of Elementary and Middle Schools.’ For it, this study carried out an analysis of difference in it, by gender, belonged organization, most familiar field, and relations with popular music education, targeting those research participants. The main results are as follows. In the first place, an analysis by belonged organization shows that the group of ‘university professors and researchers’ accounted for the highest rate, on the average, in every category. By contrast, the group of ‘other(including school parents)’ was in the lowest rate, on the average. In the second place, an analysis by gender shows that males accounted for the higher rate, on the average, regarding the expansion and reinforcement of popular music education, compared to females. In the third place, an analysis of most familiar field shows that ‘artistic worlds outside music’ reached the high rate, on the average. For standard deviation, ‘others (general people)’ took up with a relatively high rate, compared to other groups. Lastly, an analysis of relations with popular music education shows that instructors accounted for a high rate, in every category, compared to other groups, which is an indicator proving the awareness in the expansion and reinforcement of popular music. Through the research results stated above, it is identified that there is difference of awareness in the expansion and reinforcement of popular music to be considered in the course of developing music curriculum.