본 연구의 목적은 중국인 관광객의 이문화 인식, 진정성과 관광체험의 구조적 관계를 밝히는 데에 있다.
본 연구의 목적달성을 위해 설문조사는 중국인 관광객을 대상으로 선정하였다. 그 중 한국에서 세계문화유산 관광지를 선정하여 설문조사를 실시하였다. 조사기간은 2013년 9월 1일부터 2013년 10월 31일까지 총 400부의 설문지를 배포하였으며, 총 400부 중, 380부를 회수하였다. 이중 10부를 제외한 370부가 본 연구의 통계 분석에 활용되었다.
수집된 자료의 통계적 처리는 데이터 코딩(Data Coding)과정을 거쳐, SPSS 20.0 for Windows를 활용하여 빈도분석, 신뢰도분석, 요인분석, 상관분석을 실시하였고, AMOS 20.0을 이용하여 확인적 요인분석과 구조방정식 모형분석을 실시하였다.
연구결과 첫째, 중국인 관광객에 대한 요인분석 결과 운영 적합성, 이문화 인식, 객관적 진정성, 구성적 진정성, 실존적 진정성, 관광체험 등 5개의 요인이 도출되었다. 둘째, 연구모형의 적합성의 분석결과 χ2=353.005(p=.000), df=170, Q=2.077, GFI=.915, AGFI=.885, RMR=.031, NFI=.930, TLI=.953, CFI=.962, RMSEA=.054가 도출되어 일반적인 평가 기준으로 삼는 지표들과 비교해 볼 때, 타당성을 갖춘 모델이 도출되었다. 셋째, 이문화 인식은 진정성 요인인 객관적 진정성, 실존적 진정성, 구성적 진정성에 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 진정성 요인 중 객관적 진정성과 구성적 진정성은 관광체험에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 실존적 진정성은 관광체험에 긍정적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to understand the structural relationships between Cross-Cultural Awareness, Authenticity and tourist experience of Chinese tourists.
For this purpose, this study used convenience sampling method to Chinese tourists those who visited Korean World Cultural Heritage Travel Destination .The questionnaire survey was from 1st September 2013 to 31th October 2013 and 400 copies was delivered .By the end 380 copies were returned. Except 10copies, 370copies was used in Statistical Analysis in this study. After date coding, these data were processed using SPSS 20.0 for frequency analysis, Reliability analysis, Cause and Effect Analysis and correlation analysis, using AMOS 20.0 for confirmatory factor analysis and Structural equation Model analysis.
The results of this study are as follows1. The Cause and Effect Analysis about Chinese tourists, including Suitability, Cross-Cultural Awareness, objective authenticity, constructive authenticity, existential authenticity, tourist experience 5 factors and so on. 2. The results of Models Suitability Analysis ,including χ2=353.005(p=.000), DF=170, Q=2.077, GFI=.915, AGFI=.885, RMR=.031, NFI=.930, TLI=.953, CFI=.962, RMSEA=.054, and compared with general evaluation standard index comes to a conclusion of models with validity。 3. Cross-Cultural Awareness has positive effects on objective, constructive, and existential authenticity. 4. Except existential authenticity, Objective authenticity and constructive authenticity has positive effects on tourist experience, and existential authenticities.