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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

장호 (동국대학교, 동국대학교 대학원)

지도교수
서태양
발행연도
2016
저작권
동국대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수3

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이 논문의 연구 히스토리 (4)

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This study was to identify influence relationship between construct factors of Cross-Cultural Awareness, Tourist Experience, Authenticity, Satisfaction, cultural adjustment etc. and to understand various theoretical and operational implications of World Cultural Heritage’s Tourist Experience, Authenticity, and cultural adjustment. And take it become operative.
To ensure this end, based upon the former researches, we developed research hypothesis and model to construct measurement tools. These measurement tools were used secured material and carried out positive analysis.
In this study, To verify this positive research we developed a questionnaire composed of Liker 5-Point Scale, and choose the Chinese in Korea (immigrants, students, laborer) that visited Korean Historical Village-Hahoe Village and yangdong village as survey objects.
For the empirical analysis of this study, questionnaire was conducted in two times. First was preliminary investigation about reliability and validity of measurement tools, which from April 16th to April 20th 2016.The second was main investigation from April 23th to May 8th 2016 including 3 weekends. Based on first analysis result 450 questionnaires were distributed, 430 questionnaires were used for analysis after excluding uncollected questionnaires and those with missing data values.
The frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, and correlation analysis were conducted by means of the SPSS 21.0 statistic package program, and the confirmative factor analysis and the structural equation model analysis were conducted by means of AMOS 20.0.
The findings can be summarized as follows:
First of all, the understanding about Chinese culture and Cross-Cultural Awareness by Chinese in Korea showed positive (+) influence on Authenticity factors which including objective authenticity, constructive authenticity and Existential Authenticity
Secondly, Tourist Experience showed positive (+) influence on Authenticity factors which including objective authenticity, constructive authenticity and Existential Authenticity.
Thirdly, objective authenticity and Existential Authenticity showed positive (+) influence on Satisfaction. But it turns out that the constructive authenticity has not effects on Satisfaction.
Fourthly, Satisfaction showed positive (+) influence on assimilation and integrate among acculturation factors, but has not effects migrants and the Segregation.

목차

제1장 서 론 = 1
제1절 문제의 제기 = 1
제2절 연구의 목적 = 3
제3절 연구의 범위 및 방법 = 4
1. 연구의 범위 = 4
2. 연구의 방법 = 8
제2장 이론적 배경 = 9
제1절 이문화 인식 = 9
1. 이문화 인식의 개념 = 9
2. 이문화 커뮤니케이션 = 10
3. 이문화 인식의 선행연구 = 12
제2절 관광체험 = 14
1. 관광체험의 개념 = 14
2. 관광체험의 구성영역과 유형 = 15
제3절 진정성 = 17
1. 진정성의 개념 = 17
2. 관광과 진정성 = 19
3. 진정성의 유형 = 22
제4절 관광만족 = 27
1. 관광만족의 개념 = 27
2. 관광만족의 측정 = 29
제5절 문화적응 = 30
1. 문화적응의 개념 = 30
2. 문화적응의 유형 = 32
3. 문화적응의 선행연구 = 34
제6절 구성개념 간의 관계 = 36
1. 이문화 인식과 진정성의 관계 = 36
2. 관광체험과 진정성의 관계 = 37
3. 진정성과 관광만족의 관계 = 39
4. 관광만족과 문화적응의 관계 = 40
제3장 연구의 설계 및 조사방법 = 42
제1절 연구모형 및 가설설정 = 42
1. 연구모형 = 42
2. 가설설정 = 43
제2절 변수의 조작적 정의 및 측정도구 = 45
1. 이문화 인식 = 45
2. 관광체험 = 46
3. 진정성 = 46
4. 관광만족 = 47
5. 문화적응 = 48
제3절 설문지 구성 = 49
제4절 조사방법 및 통계적 분석방법 = 50
제4장 결과분석 = 53
제1절 분석결과 = 53
1. 인구통계학적 특성 = 53
2. 신뢰도 및 타당도 검증 = 55
3. 전체 구성개념의 확인적 요인분석 결과 = 73
4. 상관관계 분석 = 74
5. 연구모형의 적합도 검증 = 76
제2절 가설검증 결과 및 요약 = 77
1. 가설검증 결과 = 77
2. 가설검증 결과 요약 = 80
제5장 결 론 = 82
제1절 연구의 요약 = 82
제2절 연구의 시사점 = 83
제3절 연구의 의의와 한계점 및 향후 연구방향 = 87
참 고 문 헌 = 90
설 문 지 = 104
ABSTRACT = 114

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