본 연구의 목적은 부산지역 와인 바를 대상으로 와인 바 이미지가 지각된 가치 및 고객만족에 미치는 영향관계에 대하여 실증분석으로 연구하였다. 와인 바 이미지의 측정요인으로전문성, 독창성, 서비스성, 청결성 4개의 요인으로 도출하였고, 기각된 가치 및 고객만족은단일요인으로 측정 분석하였다. 연구의 실증분석 결과 및 시사점은 다음과 같다.
첫째, 와인 바 이미지가 지각된 가치에 미치는 영향에서는 전문성과 서비스성 요인이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 와인 바 종사원(소믈리에)은 일반 주류를 상대하는 종사원들과다르게 와인 전문가로서의 서비스 기술, 음식과 와인에 매칭, 고객이 선택한 와인에 대한 제대로 된 설명과 와인 바 이용고객에 대한 따뜻한 응대, 서비스의 정확성, 고객이 특별한 존재라고 느낄 수 있는 서비스 능력을 갖춘 종사원이 지각된 가치에 영향을 미친다는 것을 알수 있다. 둘째, 와인 바 이미지의 전문성, 서비스성, 청결성 요인이 고객만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 와인 바 종사원(소믈리에)은 다른 서비스 업종보다도 많은 지식과 정보를 가치고 있어야 고객에게 만족을 주고 재방문을 유도 할 수 있는 직업적 특성을 가지고있으며, 와인 바를 이용하는 고객들은 레스토랑이나 다른 주류와는 달리 인적 서비스에 대한 기대치가 높기 때문에 차별화된 고객만족을 유도하는 가장 중심적인 역할을 한다고 할수 있다. 또한, 청결성 요인은 와인 바 내의 청결함, 와인 잔 및 집기류의 청결, 화장실의 비품 정리가 고객만족에 영향을 미치므로 와인 바 운영자 및 경영자는 각별히 유의하여야 할것이다. 셋째, 지각된 가치는 고객만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 와인 바의이용고객이 와인 바에 대한 편안함, 추천 와인과 음식의 어울림, 다른 손님 접대 장소로서의적당함, 와인 바와 자신과의 이미지 매칭, 와인 가격의 적절함이 고객만족에 영향을 미치는것으로 분석 되었다.
This study is to empirically investigate the influence relation of the wine bar image on the perceived value and the customer satisfaction targeting the wine bars in Busan area The results and implications of the empirical analysis of the study were as follows.
Firstly, it was revealed that the factors of professionality and serviceability had an impact on the wine bar image on the perceived value. Unlike the employees dealing with the common liquor, wine bar employees (Sommelier) with service skill as wine experts, advices on the wine and food combination, appropriate description of the wine which the customer chose, a warm reception to the wine bar customers, service accuracy, and service capability with which the customers were made to feel very special were found to have an impact on the perceived value. Secondly, it was revealed that professionality, serviceability, and cleanliness of the wine bar image had an impact on the customer satisfaction. Wine bar employees (Sommelier) are said to have more knowledge and information than those who are in the other service sectors with which the customers are satisfied, to have an occupational characteristic by which the customers are induced to revisit, and to play a central role in inducing the differentiated customer satisfaction because the wine bar customers have high expectations for the staff services unlike the customers entering restaurants and other liquor shops. Furthermore, as the cleanliness of the inside of the wine bar, the wine glasses, and household furniture and the furnishings of toilet have an impact on the customer satisfaction, the operators and managers of wine bar should be very careful of cleanliness. Thirdly, the perceived value was found to have a significant effect on job satisfaction.