본고는 전라북도립국악원의 창작창극 작품인 <어매 아리랑>을 중심으로 리차드 세크너(Richard Schechner)가 개발한 여섯 가지 관점과 방법을 활용하여 공연학적 특성들을 살펴보았다.
공연 참여자들의 존재와 의식의 변환을 고찰한 결과, 공연이후 공연 참여자들의 내면은 살아생전 부모님께 효도를 다해야겠다는 새로운 마음을 갖게 하지만, 자신의 사회적 존재와 의식이 변화되지는 않았다.
공연의 긴장성 구축을 고찰한 결과, 한국전쟁으로 봉산댁과 진수가 헤어진 이후 모자간의 만남이 주목되는 가운데 비극적 장치와 희극적 장치가 교체되는 긴장과 이완의 연결구조로 이루어졌다. 즉, 주인공 ‘봉산댁’과 아들 ‘진수’의 이별과 그리움은 점진적인 긴장의 구조로 진행된 반면, 주변 이웃의 삶은 풍자적이면서 해학적으로 풀어내는 이완의 구조로 공연의 재미를 더하였다.
공연자와 청관중의 상호작용 관계를 고찰한 결과, 공연자인 악극일행 중 약장수가 객석에 나와 직접 약을 들고 선전하는 과정을 통해 관객과 눈을 맞추며 말을 건네거나, 악단의 경우도 사회자를 배치하여 관객들의 반응을 유도하거나, 서희도가 가요를 부름으로서 무대와 관객이 소통하는 작용이 이루어졌다.
공연이 이루어지는 전체과정을 살펴본 결과, 공연준비 과정은 예술성과 공공성을 바탕으로 작품선정과 이에 부합하는 공연전략과 로드맵을 수립하고 작품제작회의를 통해 공연일정을 확정하였다. 공연 과정에서 배우들은 다년간 무대경험을 바탕으로 농익은 연기력을 과시하였고, 주제곡인 ‘성수 아리랑’은 청관중들의 가슴 속에 이별의 정한으로 스며들었다.
공연 지식의 전승 방법을 고찰한 결과, 공연 지식은 문자기록, 구비전승, 행위전승 형태로 전승되었다. 창극대본은 문자기록으로 전승되었으며, 작창된 소리는 주로 구비전승으로 학습되었고 악보를 활용하기도 하였다. 배우들의 연기는 행위전승을 중심으로 드라마트루기를 활용하기도 하였다.
공연의 가치평가 방법을 고찰한 결과, 전문가 평가, 관객 평가, 언론 평가 등 공연평가를 실시하여 수준 높은 공연작품을 유도하고 합리적인 공연관리로 효율성을 제고하였다. 공연평가로 드러난 공연의 잘된 점과 부족한 점, 관객들의 설문지 의견을 다음 공연에 적극 반영하였다.
창극 <어매 아리랑>은 2013년부터 2015년까지 3년에 걸쳐 정기공연과 순회공연을 지속하는 동안 계속적인 환류과정을 통해 국악원을 상징할 수 있는 명품공연으로서의 가능성을 보인 작품이라 할 수 있다.
이것이 가능했던 배경으로는 전라북도 임실지역에서 있었던 이야기를 소재로 발굴하여 무대화함으로서 지역성을 담보하였다는 점, ‘가족’과 ‘효’라는 인간의 보편적 주제를 예술적 가치로 다루었다는 점, ‘악극’을 수용하여 보다 많은 관객층과 대중성을 확보하였다는 점, 수십 년 동안 축적된 무대경험과 공력 있는 소리로 단원들의 실력이 농축되어 있다는 점, 다년간의 공연으로 작품의 완성도를 높이고 국악원의 레퍼토리 작품의 가능성을 보여주었다는 점이다.
하지만 행정직 국악원장의 잦은 교체와 창극단장의 임기제는 공연의 지속성을 담보하기 어려울 수 있다는 점, 전용극장이 부재함으로서 상시적인 공연이 어려운 여건은 레퍼토리화의 장애가 된다는 점, 전통과 현대공연물의 통합적 구성 체계와 방식들이 지닌 문제점, 전북도립예술기관으로서 공공성과 예술성은 부합되지만, 수익성의 측면은 아직 해결하여할 과제로 남아 있다.
앞으로 국악원 창작창극 작품연구는 좀 더 구체적인 자료들을 자세하게 분석하고 논증하는 과정을 거쳐서, 창극 이론의 정립과 전라북도를 상징할 수 있는 명품(Brand) 창작창극 제작에 기여할 수 있는 길로 나아가야 할 것이다.
This paper deals with characteristics of performance utilizing Richard Schechner’s Six Axioms for environmental theater. And it is based on Jeollabuk-do Gukak Center’s original Korean classic operas(Changggeuk), < Amae Arirang >.
As a result of studying transportation of performance participants and consciousness, most of them (performance participants - a producer, a scriptwriter for play, a director, play actors, and audience etc.) determined to serve their parents during their life time but their own social being and idea weren’t transformed.
After studying tension made in performance, there are some connections of tension and relaxation that tragic and humor strategies are interactive. They are in the middle of question whether ‘Bongsandak’ and ‘Jinsu’ met or not after korean war. Missing and farewell of ‘Bongsandak’ and her son ’Heedo’ made some gradual tension, in the same time humorous and satirical life of neighbor made relaxation. These can be interesting parts of performance.
After analyzing interrelationship of actors and audiences, the drug peddler goes on the floor with drug and he advertises his drug to audiences. In this situation, he communicates and starts a conversation with them. In the case of band, there is a host who makes audiences do their reaction. Also ‘Seo Heedo’ sings a song for the interrelationship of actors and audiences.
During the process of performance, we selected our work based on artistry and publicity making some strategies and the distinguished direction. After several conferences, we finally determined our schedule. In the process of performance, actors showed their skilled acting from their lots of experiences and music also got fixed over and over for the better performance.
Knowledge for the performance has been transmitted by the forms of literal, oral, and behavioral ways. The scripts for Changguk have handed down by written records and songs almost by oral way but sometimes by a sheet of music. The acting of actors has been transmitted by behavioral ways and actors have trained their acting using Dramaturgie.
After studying method of evaluating values, there are the evaluation of a performance such as expert evaluation, audience evaluation and evaluation of media to make high quality performance and management of performance to improve efficiency. This evaluation is to reflect good and bad points on upcoming performance and make consensus by accepting audience’s ideas.
Changgeuk, <Amae Arirang> is the work that has possibility of representing Gukak Center because it has been performed since 2013 and during this period it has been evaluated and improved constantly. It keeps the locality performing the story based on the Imsil in Jeollabuk-do, deals with universal subjects such as ‘filial duty’ and ‘family’ with artistic mind, broads its mass appeal using musical song and improves its degree of completion.
But there are some unsolved problems. First, To hold performance is hard due to frequent replacement of a director of Gukak Center and term system of a head of Changguk. Secondly, there is no person who works as a head exclusively so constant performance is very hard. Third, it satisfies artistry and publicity as the artistic center in Jeollabuk-do but there are some problems in terms of profitability.
Through the process of analyzing and proving data, the study of Changgeuk works in Gukak Center has to progress toward contributing production of Brand Changgeuk for representing Jeollabuk-do.