본 연구는 지체장애학교 교사들이 인식하는 중학생의 학교교육과정 요구를 분석하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 첫째, 지체장애학교 교사들이 인식하는 중학생의 학교교육과정 교육목표에 대한 요구는 무엇인가? 둘째, 지체장애학교 교사들이 인식하는 중학생의 학교교육과정 교과교육에 대한 요구는 무엇인가? 셋째, 지체장애학교 교사들이 인식하는 중학생의 학교교육과정 창의적 체험활동에 대한 요구는 무엇인가? 라는 연구문제를 선정하여 S특별시, B광역시, G도, CN도, CB도에 소재하고 있는 지체장애학교 중학교 특수교육교사 7명을 연구 참여자로 선정하여 일대일 심층 면담하고, 지체장애학교 학교교육과정에 대한 자료를 수집하였다. 반복적 비교 분석법을 활용하여 분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 첫째, 지체장애학교 교사들은 중학생들이 학교교육과정 교육목표에 대하여 정신 건강 및 신체 건강 증진, 자립생활 능력 향상, 여가생활 능력 향상, 사회적 능력 및 의사소통 능력 향상을 요구하고 있다고 인식하는 것으로 나타났다. 둘째, 지체장애학교 교사들은 중학생들이 학교교육과정 교과교육에 대하여 생활기술과 연계한 교육, 교과교육 내용 및 방법 조정, 건강 관련 교육과 휴식을 요구하고 있다고 인식하는 것으로 나타났다. 셋째, 지체장애학교 교사들은 중학생들이 학교교육과정 창의적 체험활동에 대하여 자율활동에서 창의적 특색활동을 강화하고 인성교육을 실시하며, 동아리활동에서 실질적 여가교육을 실시할 것을 요구한다고 인식하였으나, 학교스포츠클럽 실시에 대해서는 상반된 인식이 있었다. 봉사활동에서는 봉사활동 수행방식의 변화를 요구하며, 진로활동에서 실질적인 진로교육 실시를 요구하고 있다고 인식하는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to analyze the demand on school curriculum of middle school student recognized by teachers in schools for students with physical disabilities. Research questions selected for this purpose are as follows. First, what is the demand on education goal of school curriculum of middle school student recognized by teachers in schools for students with physical disabilities? Second, what is the demand on subject`s instruction of school curriculum of middle school student recognized by teachers in schools for students with physical disabilities? Third, what is the demand on creative activity of school curriculum of middle school student recognized by teachers in schools for students with physical disabilities? In order to solve those research questions, data regarding school curriculum for in schools for students with physical disabilities, 1:1 interview were gathered targeting 7 specialized teachers in middle school for physical disabilities located in S, B, G, CN, CB city as research participants. The results of this research which has been analyzed using repeating methods of comparative analysis are as follows. First, teachers in schools for students with physical disabilities recognize that middle school students demand mind health, physical health improvement, independent living ability improvement, leisure time ability improvement, social ability, and communication ability improvement about education goal of school curriculum. Second, teachers in schools for students with physical disabilities recognize that middle school students demand living technique-linked education, alteration in subject`s instruction contents and methods, health-related education, and rest about subject`s instruction of school curriculum. Third, teachers in schools for students with physical disabilities recognize that middle school students demand strengthening creative special activity, implement humanism education in self-regulated activity and implement actual leisure education, contrasting view about implementation of school sports club in club activity. And teachers recognize that middle school students demand alteration of performance voluntary activity method in voluntary activity and implementation of acutal course education in course activity.