It's been more than 90 days since you changed your password. Please change your password to protect your privacy
When you visit DBpia through the library, login to SNS is restricted.
If you visit through the library, the URL will be different and you will not be able to log in to SNS due to kakao/google/naver policy. If you want to use your SNS account, please visit DBpia directly and log in.
The purpose of this study is to predict changes in the Korean language education ecosystem that are expected with the advent of chatGPT, a generative and interactive AI, and to explore how Korean language education should respond to these changes quickly. To this end, the overall development and development process, main features and functions of ChatGPT were examined. In addition, the change of Korean language education according to the advancement of ChatGPT"s function was predicted, and the way Korean language education should go was explored in order to respond to it. As a generative and conversational artificial intelligence, the main features and functions of ChatGPT are as follows. First of all, as generative artificial intelligence, it searches and learns numerous materials on the Internet based on large language models and generative pre-trained transformer to produce results. Next, as a conversational artificial intelligence, it is possible to communicate in the form of daily conversation, remembers the contents of previous conversations, and reflects them in subsequent conversations. It works like a chatbot, and when you ask a question in the form of a ‘sentence’, the result is output in various ways, such as text. The following is a look at the impact that the advancement of the ChatGPT function will have on Korean language education and the countermeasures against it. First, the impact on Korean language education can be problems such as ① the challenge of writing education in general, ② the deepening of the ethical problem of writing, and ③ the spread of fake information. To respond to this, it is necessary to ① redefine the nature of writing education, ② (tentative name) strengthen writing ethics education by preparing ethical principles for writing using artificial intelligence, and ③ expand critical literacy education through critical reading instruction. The emergence of ChatGPT and the development of technology that is advancing day by day may be felt as a significant challenge toward Korean language education. However, rather than paying attention to its side effects or shortcomings, it is necessary to pay attention to the advantages of positive and instrumental use. Therefore, the exploration of how to utilize it from the point of view of win-win and coexistence and instrumental point of view, rather than the confrontation between machines and humans, will be much more productive and progressive. I hope that research on the use of artificial intelligence to support human growth will continue.
이 연구의 목적은 생성형·대화형 인공지능 챗지피티(ChatGPT)의 등장으로 예견되는 국어교육 생태계의 변화상을 예측해 보고, 이러한 변화에 발 빠르게 대처하기 위해 국어교육에서 어떻게 대응해야 하는지 탐구하는 것이다. 이를 위해 챗지피티의 개발과 발전 과정, 주요 특징과 기능 등을 전반적으로 살펴보았다. 아울러 챗지피티의 기능 고도화에 따른 국어교육의 변화를 전망하고, 이에 대응하기 위해 국어교육이 나아가야 할 길을 탐구하였다. 생성형·대화형 인공지능으로서 챗지피티의 주요 특징과 기능은 다음과 같다. 우선 생성형 인공지능으로서, 대규모 언어 모델과 생성형 사전 학습 변환기를 토대로 인터넷상 수많은 자료를 검색하고 학습하여 결과물을 산출한다. 다음으로 대화형 인공지능으로서, 일상적인 대화 형태로 의사소통이 가능하며, 이전 대화 내용을 기억했다가 후속 대화에 반영한다. 챗봇 방식으로 작동하며 ‘문장’ 형태로 질문하면 결과물을 텍스트 등 다양한 방식으로 출력해 준다. 챗지피티 기능의 고도화가 국어교육에 미칠 영향과 이에 대한 대응 방안을 살펴보면 다음과 같다. 국어교육에 미칠 영향으로는 ①쓰기 교육 전반에 관한 도전, ②쓰기 윤리 문제의 심화, ③거짓 정보의 확산 등이 문제가 될 수 있다. 이에 대응 방안으로는 ①쓰기 교육의 본질 재정립, ② (가칭) 인공지능 활용 (글)쓰기의 윤리 원칙 마련 및 쓰기 윤리 교육 강화, ③ 비판적 읽기 지도를 통한 비판적 문식성 교육 강화가 필요하다. 챗지피티의 등장과 나날이 고도화되는 기술의 발전이 국어교육을 향한 중대한 도전으로 느껴질 수도 있다. 하지만 그것의 부작용이나 단점에 주목하기 보다는 긍정적 활용과 도구적 활용의 이점에 주목할 필요가 있다. 따라서 기계와 인간의 대결이 아닌 상생과 공존의 관점과 도구적인 관점에서 이를 어떻게 활용할지에 관한 탐구가 훨씬 생산적일 것이며, 발전적일 것이다. 사람의 성장을 지원하는 인공지능 활용 연구가 지속해서 이어지기를 기대한다.
You have been reported one after another from other members for writing reviews that contain advertisements, busive language, personal attacks, or disparaging expressions. As a result, you cannot write a review.