메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
주혜정 (청암대학교)
저널정보
한국일본문화학회 일본문화학보 日本文化學報 第97輯
발행연도
2023.5
수록면
97 - 113 (17page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This article centers around Tadashi Imai, a director known for his portrayal of post-war Japanese society and the Korean Joseon community—a Japanese colonial-era colony. After Japan’s defeat, he transitioned into films exploring social issues. Tadashi Imai has produced many films through Japanese film companies and won many filmawards; he is a recognized director in Japanese popular culture. In 1961, his film, “That is the Port Light” analyzed the portrayal of the post-colonialist “Joseon people.” In contrast to other social directors who focused on poverty, discrimination, and social oppression in the 1950s and 1960s, Imai depicted conflicts between Koreans living in Japan and Japanese society, using the backdrop of fishing rights disputes between Korea and Japan. This article examines the representation of Koreans in the “colonial area” in the context of national films. The article explores the depiction of Koreans in Japan through post-war Japanese cinema. Despite his transformation, it is evident that the “Korean” identity he portrayed excluded the Japanese perspective. The perpetuation of such images has contributed to the ongoing strain in Korea-Japan relations, emphasizing the importance of understanding the historical context of Koreans in Japan and fostering genuine understanding among the Japanese population.

목차

1. 들어가기
2. 패전 후, 일본 영상미디어의 변화
3. 이마이 다다시의 ‘재일’조선인 서사기록
4. 나가기
참고문헌
要旨

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2023-913-001541862