목적: 본 연구는 다문화 가정 학생선수의 운동부 활동 경험을 이해하고자 시간성(Temporality), 공간성(Place), 사회성(Sociality) 측면의 내러티브 탐구를 수행하였다. 방법: 본 연구 참여자는 G 광역시와 J 도에 소재한 중등학교 다문화 가정 학생선수 6명이며, 자료 수집은 2020년 4월부터 7월까지 약 4개월에 거쳐 심층 면담 및 이메일 등의 방법으로 진행되었다. 자료 분석은 ‘분류 분석(Taxonomic Analysis)’과 ‘영역 분석(Domain Analysis)’을 사용하여 현장 텍스트를 분석하였고, 연구 진실성은 ‘신뢰성’, ‘전의 가능성’, ‘의존 가능성’, ‘확증성’의 4가지 기준을 통해 확보하였다. 결과: 본 연구 결과 ‘이야기하기’를 살펴보면 첫째, 다문화 가정 학생선수의 학교생활 경험은 ‘다름(Difference)’과 ‘어려움(Difficulty)’으로 나타났다. 둘째, 다문화 가정 학생선수의 운동부 선택 동기는 매슬로우의 욕구위계이론 관점에서, ‘안전의 욕구’, ‘존중의 욕구’, ‘자아실현의 욕구’로 나타났다. 셋째, 다문화 가정 학생선수의 운동부 활동 경험은 ‘운동부 관습’, ‘공동생활(합숙소 등)’, ‘관계’, ‘훈련’, ‘시합’ 등으로 구분되었다. ‘다시 이야기하기’를 살펴보면 시간적(Temporality) 내러티브는 ‘부적응에서 적응’으로, 공간적(Place) 내러티브는 ‘혼자만의 공간, 그리고 함께하는 공간’으로, 사회적(Sociality) 내러티브는 ‘혼자 이기 넘어 함께 서기’로 의미를 도출하였다. 결론: 다문화가정 학생선수들에게 운동부 활동 경험은 시간, 공간, 관계적 측면에서 많은 변화를 주었다. 학교 및 사회 부적응에서 적응으로, 주변인의 공간에서 함께하는 공간으로, 혼자 이기에서 함께 서기까지 그들의 삶 전반에 긍정적 영향을 주었다.
Purpose: This study conducted a narrative exploration in terms of Temporality, Place, and Sociality to understand the experience of sports club activities of students from multicultural families. Method: The participants in this study were six students from multicultural families at secondary schools located in G metropolitan city and J-do, and the data collection was conducted through in-depth interviews and e-mails after about four months from April to July 2020. Data analysis was conducted using "Taxonomic Analysis" and "Domain Analysis" to analyze field text, and the authenticity of the research was secured based on four criteria: "reliability", "prerequisite", "dependency", and "confirmation". Results: As a result of this study, if you look at "talk," first, the school life experience of students from multicultural families was found to be "difference" and "difficulty." Second, the motivation for athletes from multicultural families to choose sports clubs was "the desire for safety," "the desire for respect," and "the desire for self-realization" from the perspective of Maslow"s hierarchy of needs theory. Third, the sports club activities experiences of students from multicultural families were classified into "sports club customs," "community life (such as training camps), "relationship," "training" and "match." Looking at "Speak Again," the narrative of time (temporality) was derived from "adaptation from maladjustment," the narrative of space (place) was derived from "space alone and together," and the narrative of sociality meant "standing together beyond winning alone." Conclusion: For students from multicultural families, the experience of sports club activities has changed a lot in terms of time, space and relationship. From maladaptation to adaptation in schools and society, from being alone to standing together in the space of people around them, it had a positive impact on their lives as a whole.