메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김미경 (초당대학교)
저널정보
한국영어학회 영어학 영어학 Volume.23
발행연도
2023.1
수록면
741 - 767 (27page)
DOI
10.15738/kjell.23..202309.741

이용수

DBpia Top 5%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In alignment with the increasing importance of critical thinking skills and the transformative potential of text-based generative AI as educational tools within Project-Based Language Learning, this study aims to develop and explore a Critical-PBLL framework utilizing ChatGPT and Google Bard. This encompasses a comprehensive understanding of students' English learning experiences by implementing this framework over a six-week period, embedded into a college English class. The study involved a total of 20 students divided into four groups. Data from five sources, including 16 post-questionnaires, 16 reflection notes, 4 sets of group journals, 4 sets of group Social Network Service (SNS) communications, and 13 interviews, were analyzed. The findings of the study revealed that students had positive English learning experiences in various aspects: Constructing knowledge related to project topics and the English language; promoting reflective thinking; engaging in playful learning; and recognizing the teacher's role as a facilitator. On the other hand, students also reported negative learning experiences: Overreliance on ChatGPT and Google Bard, leading to reduced discussions; initial learning anxiety due to unfamiliarity with prompt literacy and critical thinking-based tasks; and technical limitations associated with ChatGPT. Some pedagogical implications include the collaborative development of prompt literacy guidelines with learners; the active utilization of English outputs generated by ChatGPT and Google Bard as valuable language learning resources within language learning models; and the collaborative establishment of guidelines with learners for the appropriate use of ChatGPT and Google Bard.

목차

ABSTRACT
1. 서론
2. 선행연구
3. 연구방법
4. ChatGPT와 Google Bard를 활용한 Critical-PBLL 중심 대학영어 장점
5. ChatGPT와 Google Bard를 활용한 Critical-PBLL 중심 대학영어 제한점
6. 결론 및 제언
참고 문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0