메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Ju-Young Yoo (Seoul National University of Education)
저널정보
한국국제미술교육학회 미술과 교육 미술과 교육 제23집 제3호
발행연도
2022.7
수록면
39 - 61 (23page)
DOI
10.20977/kkosea.2022.23.3.39

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Transformative learning is the process of effecting change in a learner’s frame of reference through critical reflection of assumptions and preconceptions. This article investigates whether and how adults experienced transformative learning through Introduction to Drawing, a university course offered online during the pandemic. A total of five adults (between the ages of 21 and 28) were involved. The data collection method used to track their transformative journey involved pre- and post-surveys, interviews after the semester ended, and students’ assignments (online portfolio and written reflections). The study suggests evidence of transformative learning: transformation in the students’ understanding of drawing and art and in their perspectives of themselves as artists and learners. The online context, an inquiry method of posing open-ended questions, digital portfolios, and various class reflections (individual, small or whole group, and written) triggered participants’ transformations. This study compels educators who teach online studio courses to adults to incorporate open-ended questions, class discussions, online portfolios, and plenty of time for reflection.

목차

Abstract
Introduction
Theoretical Framework
Methodology
Introduction to Drawing Course
Transformative Learning
Conclusion and Educational Implications
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0102-2023-607-002065635