메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
신원상 (한국건설인정책연구원) 이준용 (세명대학교) 손창백 (세명대학교)
저널정보
대한건축학회 대한건축학회논문집 大韓建築學會論文集 第39卷 第9號(通卷 第419號)
발행연도
2023.9
수록면
229 - 236 (8page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study examined the current and future competency levels of architectural designers. It identified areas that urgently need improvement for future competency enhancement and suggested measures for such improvements. The analysis highlighted deficiencies in key competencies like planning, coordination, integration, and leadership, both at the individual and organizational levels of architectural designers. Additionally, job competencies were found to be lacking, especially in building design contracts and BIM design areas across all tiers. Currently, there’s a lack of adequate education to enhance the individual competency of architectural designers. The education content, organized by job roles, lacks systematic structure. Urgent improvements are needed in the technical education system for architectural designers; these include the expansion of educational programs aimed at strengthening practical competency and the reinforcement of relevance and timeliness of educational content in response to evolving times and technological advancements. A noteworthy approach is the adoption of British education models, which emphasize practical training and individual competencies. If tailored to domestic conditions, this could substantially enhance the well-rounded skill set of architectural designers, unlike the current situation in Korea.

목차

Abstract
1. 서론
2. 설계인력의 역량 수준 분석
3. 역량 수준 향상방안
4. 결론
REFERENCES

참고문헌 (12)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0