(연구배경 및 목적) 호텔은 숙박의 공간을 넘어 고객들에게 라이프스타일을 제안하고, 그에 맞춰 다양한 감각적인 경험을 제공하는 공간으로 변화하고 있다. 이에 본 연구는 라이프스타일 호텔 1세대라 불리는 에이스호텔의 스페이스 브랜딩을 분석하여에이스호텔의 스페이스 마케팅 특성을 제시함에 그 목적이 있다. (연구방법) 연구범위는 에이스호텔로 한정하여 다음과 같은 방법으로 진행한다. 첫째, 문헌 연구를 통해 라이프스타일 호텔과 스페이스 마케팅의 개념을 고찰한다. 둘째, 라이프스타일 호텔의공간 특성과 스페이스 마케팅 요소를 바탕으로 라이프스타일 호텔의 스페이스 마케팅 특성을 도출한다. 셋째, 도출된 공간, 체험, 사회문화의 특성 들과 세부 요소를 토대로 사례를 분석한다. 에이스호텔의 공식 홈페이지 및 MAGAZINE B에 수록된 내용을 토대로 자료를 수집하여, 2023년 1월을 기준으로 하여 폐업한 영국 런던 쇼디치 지점과 미국 피츠버그 지점을 제외하고, 영업 중인 에이스호텔 전 지점을 대상으로 정성적 분석을 진행한다. (결과) 분석 결과, 첫째, 에이스 호텔은 저평가된 지역의 유서 깊은건물을 선정하고, 해당 지역의 사회문화적 특성을 기반으로 스토리텔링하여 전체적인 공간 구성 및 건축적 요소를 디자인하고있었다. 이때, 지역 디자이너 및 지역 예술가와의 협업을 통해 에이스 호텔만의 시각적 아이덴티티를 구축하고 있었다. 둘째, 공용 공간과 서비스 공간은 열린 공간 구성 및 배치를 통해, 투숙객뿐만 아니라 지역 커뮤니티와 크리에이터 등 모두를 위한 공간으로 디자인하고, 지역 내 브랜드와 아티스트, 뮤지션들과 협력하여 지역 커뮤니티와 투숙객 모두를 위한 프로그램과 이벤트로구성하고 있었다. 이를 통해 에이스 호텔은 지역의 브랜드 및 예술가, 뮤지션들과 함께 상생하게 되며, 고객은 에이스 호텔을 통해 지역 커뮤니티와의 소통과 지역 문화의 경험을 제공하고 있었다. 셋째, 에이스 호텔은 내재된 지역적 가치 발견을 기반으로지역 브랜드 및 커뮤니티와의 협력을 통해 저평가된 지역 공간을 많은 사람이 모여드는 공간으로 활성화함으로 브랜드 성장이라는 선순환적 구조의 결과를 가져왔음을 발견했다. (결론) 에이스 호텔에는 라이프스타일 호텔의 스페이스 마케팅 요소인 공간적특성과 체험적 특성, 그리고 사회문화적 특성이 전반적으로 고르게 적용된 동시에 유기적인 상호작용에 의한 시너지 효과가 있음을 확인할 수 있었으며, 사례 분석을 통해 라이프스타일 호텔과 스페이스 마케팅과의 상호 연관성을 발견할 수 있었다. 본 연구는 라이프 스타일 호텔의 1세대라 불리는 에이스 호텔의 전 지점을 분석하여 에이스 호텔만의 스페이스 마케팅 특성을 제시한데 의의가 있다.
(Background and purpose) Hotels are changing into suggesting lifestyles and providing various sensory experiences to customers beyond accommodation spaces. Therefore, the purpose of this study is to present the space marketing characteristics of Ace Hotel by analyzing the space branding of Ace Hotel, called the first generation of lifestyle hotels.
(Method) The scope of the study is limited to Ace Hotel and is conducted in the following way. First, the concepts of lifestyle hotels and space marketing are reviewed through literature research. Second, the space marketing characteristics of lifestyle hotels are derived based on the elements of spatial characteristics and space marketing of lifestyle hotels. Third, the case analysis were analyzed based on the characteristics of the derived space, experience, social culture and detailed elements. Data are collected based on the contents of Ace Hotel's official website and MAGAZINE B, and qualitative analysis is conducted on all Ace Hotel branches in operation, except for the London Showditch branch and Pittsburgh branch in the U.S. as of January 2023. (Results) As a result of the analysis, first, Ace Hotel was designing the overall spatial composition and architectural elements by selecting historic buildings in the undervalued area and storytelling based on the socio-cultural characteristics of the area. At this time, through collaboration with local designers and local artists, Ace Hotel's own visual identity was established. Second, public spaces and service spaces were designed as spaces for not only guests but also local communities and creators through open space composition and arrangement, and also consisted of programs and events for both local communities and guests in cooperation with brands, artists, and musicians in the region.
Third, it was found in Ace Hotel that it has resulted in a virtuous cycle of brand growth by activating undervalued local spaces into spaces where many people gather through cooperation with local brands and communities based on the discovery of inherent regional values. (Conclusion) It was confirmed that the Ace Hotel has a synergy effect through organic interaction while evenly applying the spatial, experiential, and socio-cultural characteristics, which are the space marketing elements of lifestyle hotels, and it was possible to find the interrelationship between lifestyle hotels and space marketing through case analysis. This study is meaningful in that it analyzed all branches of Ace Hotel, called the first generation of lifestyle hotels, and presented the characteristics of the space marketing of Ace Hotel.