본 연구는 중학교 수업에서 활용될 수 있는 언플러그드 활동을 위한 보드게임제작 커리큘럼에 관한 연구이다. 컴퓨팅 사고를 향상하기 위하여 보드게임제작을 통해서 순차, 반복, 조건 원리 중심의 프로그램 절차적 사고를 함양시킬 수 있는 수업이다. 또한, 미술창작 활동을 함께 진행할 수 있는 수업으로 기획 실습에서 보드게임제작 체험까지 팀 협업으로 진행되는 코딩개념 및 원리 이해기반 기획&미술 체험 교육이라고 할 수 있다. 연구된 수업 커리큘럼은 중학교 1학년을 대상으로 자유 학년제의 언플러그드 활동 수업으로 운영하였으며 참여 학생들의 만족도 설문을 통해서 커리큘럼 적합성을 확인할 수 있었다.
This study is on the development of a board game creation curriculum for unplugged activities, which can be used in middle school classes. It is a class that can cultivate sequential, repetitive, and conditional principle-centered procedural thinking through board game creation to enhance computational thinking. Additionally, it is an educational experience in coding concept and principle understanding-based planning & art, involving team collaboration from planning and practice to experiencing board game creation. The researched curriculum was operated as an unplugged activity class for the first year of middle school under the Free Semester System, and the suitability of the curriculum was confirmed through satisfaction surveys of the participating students.