본 연구의 목적은 기후변화 교육에 있어 청소년의 주도적인 참여와 실천이 강조되는 흐름 속에서 우리나라 청소년들의 기후변화에 대한 인식과 실천현황을 분석하는 데 있다. 설문 조사지는 사회인구학적 배경, 청소년의 기후변화에 대한 인식, 기후변화에 대한 태도 및 실천에 대한 총 48개 문항으로 구성하였으며, 전국적인 표집을 통해 총 3,024명(초등학교 762명, 중학교 1,156명, 고등학교 1,106명)의 표본을 확보하였다. 조사 결과, 청소년들의 대다수가 기후변화를 실제 발생하는 문제로 인식하고 있으나, 기후변화 문제를 자신의 문제라고 보는 인식은 상대적으로 낮았고, 지구 온난화와 지속가능 발전에 대한 높은 인지도를 나타냈다. 또한, 청소년들은 기후변화의 발생에 대한 불안과 분노를 상대적으로 크게 느끼고 있었다. 기후변화 문제에 대한 태도와 관련해서는 문제해결 행동보다는 편리함이 우선이라는 쪽에 약간 가까운 것으로 나타났다. 기후변화에 대한 실천 역량의 경우, 성찰 · 통찰 역량> 의사소통 및 갈등해결 역량 > 정보활용 역량 >공동체 역량 > 창의적 문제해결 역량 순으로 높게 나타났다. 청소년들은 기후변화 문제 해결을 위한 실천과 관련하여 국가(정부) 및 기업의 역할을 강조하였다. 청소년들은 일회용품 사용 줄이기, 에너지 사용량 줄이기, 등하굣길에 대중교통 이용하기, 지역 환경개선 활동 등에 절반 이상이 참여하고 있는 것으로 나타났으며, 참여하기 어려운 이유로는 참여 기회의 부족과 무관심이 높게 나타났다. 조사결과를 바탕으로 청소년의 실천과 참여 중심의 기후변화교육의 방향 설정에 있어 본 연구는, 1) 기후변화 문제의 개인적 의미 부여, 2) 부정적 감정의 존중과 건설적 희망, 3) 공동체 문제에 대한 다차원적인 탐구, 4) 개인 실천을 넘어 사회적 변화에 대한 믿음, 5) 무관심 이면에 작용하는 사회문화적 맥락에 대한 탐구와 청소년(개인별, 집단별)의 일상적 관심사에 대한 고려 등을 중요한 요소로 도출하였다.
The purpose of this study was to analyze Korean youths’ perceptions and actions related to climate change within the context of increased emphasis on youth-driven participation and action in climate change education. The survey consists of forty eight items including youth perception of climate change, and attitude and action related to climate change, and was conducted with a national sample of 3,024 youths (762 elementary school students, 1,156 middle school students, and 1,106 high school students). In result, the majority of youth perceived climate change as a real problem, but there was a relatively lower rate on the perception of climate change affecting their lives, despite showing high awareness of global warming and sustainable development. In addition, the youths showed high rate on climate anxiety and anger. In terms of their attitude toward climate change, the youths tended to prioritize convenience over pro-environmental behavior. As for action competencies, the youths showed the highest rate of reflection and insights, followed by communication and conflict-solving, information, community action, and creative problem-solving, in order. In terms of climate action, the youths emphasized the role of government and corporations, and more than half participated in reducing single-use items, energy-saving, using public transportation and community service while addressing the lack of opportunities and personal interest as the main barriers to participation. Based on the analysis, the study proposed i) personal relevance, ii) respect for negative emotions and constructive hope, iii) community-based multi-faceted inquiries, iv) belief in social change beyond personal behavior change, and finally, inquiries into the formative influences on youths’ lack of interest and more attention to their everyday interests, as the necessary elements for designing climate change education based on youth participation and action.