바우하우스 기초과정은 이전까지의 아카데믹한 미술교육의 기존 개념을 부정하여, 자유롭고 종합적인 창조력을 촉발하는 다양한 시도를 하여 조형교육 전반에 영향을 주었다. 또 이텐, 클레, 칸딘스키, 모호이너지, 앨버스의 교육모델은 바우하우스 총서 제2권 클레의 『교육적 스케치북』, 제9권 칸딘스키의 『점선면』, 제14권 모호이너지의 『재료에서 건축으로』로 출간되어 바우하우스 교육 엣센스를 드러내고, 하나의 조형이론으로 정착하였다. 그 결과 오늘날 거의 대부분의 디자인학과에서는 이 바우하우스의 기초과정을 1학년과정에서 실시하고 있다. 바우하우스는 최초의 교육을 통한 디자인운동이라는 의의를 지녔으면서도, 15년간에 걸친 기간 중, 3명의 교장, 그리고 국립대학, 시립대학, 사립대학, 연구소 등의 다양한 존재형태 등, 다양한 면이 많아서 일률적으로 말할 수 없다. 그럼에도 불구하고, 그로피우스가 교장을 맡았던 데사우 시립대학 시기의 제품디자인은 “바우하우스 스타일”로 하나의 신화가 되었고, 마찬가지로 이 시기의 기초과정이 각 디자인교육의 전단계로서의 Basic design으로 인식되어 왔으며, 이 또한 형태교육에 집중되어 오늘날 각 교육기관에서 답습되고 있다. 이러한 신격화되어버린 기초과정에 대하여 그로피우스, 클레, 그리고 바우하우스를 롤모델로 창립된 울름조형대학교의 교육모형도를 비교분석함으로써 신격화되어 버린 사항에 대하여 검증하였다. 교육모형도를 통하여 바우하우스 기초조형의 본질과 의미성을 재검토해보면, 일상과 비일상, 디자인과 아트, 그리고 디자인의 전체성과 양의성, 다의성을 함축하고 있었다. 또한 오늘날 바우하우스의 의의는 그 교육학의 내용이 아니라, 진보적이고 독창적인 행동양식과 교육이념임을 알 수 있었다. 즉 바우하우스는 오늘날 디자인학교의 모범을 보여주는 것이 아니라, 나아갈 방향성을 가르키는 이념이다.
The Bauhauss’ basic process denies the previous concept of academic art education in order for students to encourage free and comprehensive creativity, which affected the overall sculpture education from elementary school to professional institution all around the world. Also, the education model of Itten, Klee, Kandinsky, Moholy-Nagy, Albers was published by No.2 『Pedagogical Sketchbook』, No.9 『Point And Line To Plane』, No.14 『From Material to Architecture』 in general book of Bauhauss, which showed the essence of Bauhauss education, and it settled as one of sculputre theory. As a result, nearly all department of design lectures this Bauhauss basic process in their first year. Although Bauhauss had a meaning as “Design Movement” through the first education, it could not be told uniformly because there were various aspects such as 3 headmaster, national university, municipal university, private institue, etc. throughout 15 years. However, the product design of the University of Dessau, where Gropius was the headmaster, became one of myth called “Bauhauss Style”. Likewise, the basic curriculum this period has been recognized as basic design in each design education’s previous stage. It is also focused on formative education and is being studied in various educational institutions these days. On this deified basic process, through Otl Aicher education model in Hochschule fur Gestaltung in Ulm, which has been established as a role model of Gropius, Klee, and Bauhauss, we identified the whole picture, had an objective understanding, and verified for deified cases. When examining Bauhass framework’s essentials and significance, it implied everyday and non-day-to-day life, as well as the overall, quantitative and multivalence of design. As said, the link between different opinions was < Construction Philosophy >. This denied Bauhauss, which had been deified as one image and recognized Bauhauss’ diversity. Also, the significance of Bauhauss today is not the content of its pedagogy, but the progressive and original patterns of behavior and educational concepts, and should be inherited. In other words, Bauhauss does not set an example for today’s design school, but rather teaches the direction to move on.