과거 소수의 생활 방식으로 여겨졌던 비거니즘은 지난 15년 동안 서구 사회를 중심으로 성장을 거듭하였고, 우리나라도 2021년 8월 기준 채식 인구가 10여 년 전보다 10배 증가한 150만 명에 달하는 것으로 나타났다. 과거 비건은 완벽한 채식주의를 의미했지만, 오늘날에는 비건이 아닌 소비자도 환경보호, 동물복지, 건강증진에 대한 가치에 주목하여 비건 상품을 소비하는 현상이 목격되고 있다. 즉, 비거니즘 확산은 소비 시장 전반을 아우르는 영향력을 보이고 있는 실정이다. 따라서, 본 연구는 우리나라에서 지난 10년 동안 꾸준히 관찰되었던 비거니즘의 의미 확장에 주목하여, 비건 산업에 대한 통합적 이해의 기반을 제공하고자 한다. 이를 위해, 지난 10년간 한국언론진흥재단 뉴스 빅 데이터 시스템인 빅카인즈에서 생성된 ‘비건’과 ‘비거니즘’ 관련 뉴스 데이터를 수집하여 분석하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 비건 관련 상위 40위 단어의 TF, TF-IDF 분석 결과 비건 산업이 식품을 넘어 다양한 분야로 영향력을 확대하고 있음을 확인할 수 있었다. 둘째, 비건 산업과 관련하여 총 6개의 토픽이 도출되었으며, 각 토픽명은 다음과 같다: <토픽1. 코로나19와 국내 식품 산업 패러다임의 전환>, <토픽2. 비건 산업 기술 혁신 지원 동향>, <토픽3. 비건 패션 산업 동향>, <토픽4. 비거니즘이 사회와 문화에 주는 영향>, <토픽5. 비건 뷰티 산업 동향>, <토픽6. 비건 식품 산업 동향>. 셋째, 지난 10년간 비건 관련 토픽은 꾸준히 증가하는 현상이 관찰되어 비건이 일시적 유행 현상이 아님을 확인하였다. 본 연구의 결과는 우리나라 비건 기업의 경영전략 수립에 다음의 유용한 통찰력을 제공하였다. 첫째, 비건 소재를 넘어 비건과 관련된 소비 가치를 반영하여 브랜드 정체성을 강화함으로써 비건이 아닌 소비자까지 포용해야 한다. 둘째, 비건 산업에서 식물 기반 신소재 개발이 기업 간 경쟁으로 비화하고 있는 상황에서 신소재 개발 투자가 여의치 않은 경우, 타 기업과의 전략적 제휴 또는 라이센스 계약을 통해 각 기업의 강점을 모아 시너지 효과를 창출해야 한다. 셋째, 비거니즘은 단순한 식습관을 넘은 또 하나의 사회적 소비 트렌드로 자리잡고 있다. 이에 기업은 비건 라이프 스타일을 지원하는 앱 개발 등을 통해 미래 시장에 대응해야 한다.
Once considered a lifestyle of a minority, veganism has seen significant growth over the last 15 years. As of August 2021, the number of vegetarians in Kroea had increased tenfold from a decade earlier, totaling 1.5 million. In the past, veganism strictly implied a complete abstention from animal products. However, today, the term encompasses a broader range of consumer behaviors, including non-vegans who purchase vegan products out of concern for environmental protection, animal welfare, and health benefits. This broadening of the vegan consumer base suggests that veganism has a comprehensive impact across the entire market. This research focuses on the evolution of veganism in the country over the past decade to offer an integrated perspective on the vegan industry. For this purpose, I analyzed news data related to ‘vegan’ and ‘veganism’ generated by Bigkinds, the Korean Press Foundation’s news big data system, over the last ten years. The data encompasses articles from 11 national daily newspapers from January 1, 2015, to March 4, 2024, and was analyzed using NetMiner 4. The initial analysis involved comparing the TF and TF-IDF of the top 40 keywords extracted from the collected news data to identify the primary vegan-related issues reported in the media. Before conducting a topic modeling analysis, the research determined the number of relevant topics by assessing the topic coherence index, subsequently defining the main topics concerning the vegan industry in South Korea through LDA-based topic modeling. The study then examined the trends in the vegan industry by documenting the frequency of mentions for each topic over the last decade. Finally, based on findings, the study outlines potential directions for the development of the vegan industry and suggests strategies for business management within the country. The analysis revealed the following. First, the TF and TF-IDF analysis of the top 40 vegan-related words indicated that the vegan industry’s influence extends beyond the food sector into various other industries. Second, I identified six main topics: <Topic 1. COVID-19 and the Paradigm Shift in the Domestic Food Industry>, <Topic 2. Trends in Technological Innovation Support for the Vegan Industry>, <Topic 3. Vegan Fashion Industry Trends>, <Topic 4. The Impact of Veganism on Society and Culture>, <Topic 5. Vegan Beauty Industry Trends>, <Topic 6. Vegan Food Industry Trends>. Third, the consistent increase in vegan-related discussions over the last decade confirms that veganism is not a temporary trend but a sustained one. The findings of this study provide valuable insights for formulating business strategies within the country. Firstly, beyond merely offering vegan materials, companies must establish strategies that reflect the broader consumer values associated with veganism, thus strengthening their brand identity and embracing even non-vegan consumers. Secondly, in a competitive environment for developing new plant-based materials, companies unable to invest independently in such developments should consider reducing development time through strategic alliances or licensing agreements. Thirdly, as veganism has established itself as a significant social trend beyond a simple dietary choice, companies should actively lead the expansion of the vegan market by supporting vegan-related educational programs, thus exploring and capitalizing on the market opportunities presented by the widespread adoption of veganism.