이 연구의 목적은 질적 메타분석을 통하여 대학 융합교육의 운영과 관련한 여러 질적 연구들을 종합 제시하고연구물 간의 비교분석을 통하여 새로운 해석을 제안하고자 하였다. 연구의 대상은 ‘대학 융복합교육’ 및 ‘대학 융합교육’을 키워드로 검색된 연구물 중 질적 연구물들로 포함과 배제 준거에 의거하여 최종 13편 선정하여 분석하였다. 분석의 결과 대학 융합교육 운영에 대한 개념은 융복합 교육과정개발, 융복합 수업 설계 및 운영, 융복합 수업의 평가, 융복합교육 지원 및 관리로 범주화되었다. 연구에서 추출된 세부개념들은 23개의 핵심 개념들로 범주 되었고, 이는 ①실용기반교육, ②융합교육 체제 마련, ③ 학습자 중심 교육, ④교수자의 적극성, ⑤교수자 역량, ⑥ 학습자 협업, ⑦구성주의적 교육방법, ⑧구성주의적 평가, ⑨교육과정 점검, ⑩대학행정지원의 적극성, ⑪지원체계의 독립성의 11개 종합개념으로 재범주화 되었다. 각각의 주요 개념의 비교에서는 융합교육 과정 개발 단계> 융합수업 설계 및 운영 > 융합교육 지원 및 관리> 융합수업 평가의 순으로 강조하고 있는 것으로 나타났다. 보다세부적으로 융합교육 과정 개발 범주에서는 융합교육의 합목적성과 다양성 > 융합 교육내용의 구성 > 산업・실무요구기반 교육 과정 개발 순으로 강조되고 있었다. 융합수업 설계 및 운영 범주에서는 교수자 역량 및 전문성과구성주의적 교수법이 강조되었고 융합교육 지원 및 관리 범주에서는 융합 교육을 위한 물적・제도적 지원이 가장많이 논의되고 있었다. 연구물들에서 분석된 융합교육과정의 운영상의 한계요인을 분석한 결과 교수자의 융합교육준비도 부족-융합교육체계 마련, 학습자의 융합교육에 대한 인식 부족-실용기반 교육, 학습자 중심 교육, 교육과정 체계화의 미흡-지원 체계의 독립성, 대학의 융합교육 의지 부족-실용기반 교육, 교육과정 점검, 상피적 단계의융합-교수자의 역량이 주요 개념으로 분석되었다.
The purpose of this study is to comprehensively present various qualitative studies related to the operation of university convergence education through qualitative meta-analysis and to suggest new interpretations through comparative analysis between studies. The subject of this study was qualitative research among the research materials searched for as keywords ‘university convergence education’ and ‘university convergence education’, and the final 13 articles were selected and analyzed based on inclusion and exclusion criteria. As a result of the analysis, the concept of university convergence education operation was categorized into convergence curriculum development, convergence class design and operation, convergence class evaluation, and convergence education support and management. The detailed concepts extracted from the study were categorized into 23 core concepts, which were: Practical -based education, Establishment of a convergence education system, Learner-centered education, Instructor’s activeness, Instructor competency, Learner collaboration, Constructivist education Method, constructivist evaluation, curriculum inspection, college administrative support activeness, and support system independence were recategorized into 11 general concepts. In the comparison of each major concept, it was found that the emphasis was placed on the convergence curriculum development stage > convergence class design and operation > convergence education support and management > convergence class evaluation. As a result of analyzing the operational limiting factors of the convergence curriculum analyzed in the research materials, the instructor’s lack of preparation for convergence education-preparation of convergence education system, lack of awareness of learners’ convergence education-practical education, learnercentered education, curriculum systematization Insufficient education - independence of support system, lack of will for convergence education of universities - practical education, curriculum check, convergence of epithelial level - teacher’s competency were analyzed as major concepts.