공공미술은 1930년대 미국의 뉴딜 정책 일환으로 시작되어, 건축물의 미적 가치와 도시미관을 목적으로 시행되었다. 한국에서는 1972년부터 공공미술 설치를 법으로 의무화하여 진행해 왔고, 2011년에는 ‘건축물에 대한 미술작품의 설치’ 법이 개정되었다. 또한 중앙정부와 지방정부는 도심 재생이나 상권 활성화 등의 목적으로 공공미술을 추진해 왔다. 공공미술이 예술가의 자발적인 창작활동에서 비롯되는 것이 아니라 정부의 정책이나 일정한 목적에 의해 계획되고 시행된다는 점에서, 공공미술의 설치와 운영 과정에서 공공윤리와 공공성이 중요한 요소로 작동한다. 그 이유는 공공미술 작품들이 일상적인 공공장소에 설치되기 때문에, 전통적인 미술작품 전시 방식과 달리 생활 속에서 대중과 직접 만나게 된다. 따라서 작품의 내용, 설치 목적, 장소, 감상 및 소통 등이 중요한 과제가 된다. 이런 점에서 공공미술은 필연적으로 개인과 공동체의 관계, 공공 영역에서의 행위, 그리고 사회적 협력의 본질과 관련된 공공성(Publicness), 공공윤리가 주요 개념으로 작동한다. 한편, 공적인 공간에 설치되는 작품이 시민들과의 소통 부재와 미학적 측면의 문제를 일으키기도 한다. 그 대표적인 사례로 리차드 세라(Richard Serra)의 작품이 있다. 또한, 공공미술 프로젝트 현장에서 발생하는 몇몇 문제는 시민들의 공공윤리에 대한 인식 결여와 문화 의식 부족에서 비롯되기도 한다. 공공미술은 공공재로서 모두의 자산이므로, 작품 설치 장소, 작품 선정, 지역 주민의 합의와 소통, 설치 이후 지속적인 관리와 평가가 이루어져야 한다. 공공미술이 진정으로 공공의 자산으로 기능하기 위해서는 윤리 의식을 토대로 설치되고 시민들의 관심과 참여가 필수적이다.
Public art began as part of the New Deal policy in the United States in the 1930s and aimed to enhance the aesthetic value of buildings and the urban landscape. In Korea, the installation of public art has been mandated by law since 1972, and the ‘Installation of Art Works on Buildings’ law was revised in 2011. In addition, it was carried out by the central and local governments for purposes such as urban regeneration or revitalization of commercial districts. Public art, planned and implemented based on government policies or specific objectives rather than spontaneous creative activities by artists, makes public ethics and publicness important factors in the installation and operation process. The reason is that the works are installed in public places accessible to the public, so unlike traditional art exhibition methods, they are encountered by the general public in public places. Therefore, it becomes an important task in terms of the content of the work, installation purpose, location, appreciation, and communication. Publicness, which is related to the relationship between individuals and communities, actions in the public sphere, and the nature of social cooperation, operates as a key concept in public art along with public ethics. Additionally, artworks installed in public spaces face problems such as lack of communication with citizens and problems with the aesthetic aspects of the work. The case of Richard Serra"s work, where various controversies arose after public art was installed, and incidents that occurred at public art project sites draw attention to citizens" lack of awareness of public ethics and the need for cultural awareness. Public art is a public good and an asset to all, so systematic management is necessary after the installation location of the public art work, selection of the work, agreement and communication with local residents, and installation of the work. Public art serves as a space for forming social relationships, and through this, it can increase aesthetic value.