메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
河아랑
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第171輯
발행연도
2024.9
수록면
271 - 308 (38page)
DOI
10.18622/kher.2024.09.171.271

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper critically examines how 19th-century American history is portrayed in South Korean high school world history textbooks. Focusing on textbooks from the 2009/2011 and 2015 curriculum revisions, the study reveals that American history is often framed through a Eurocentric lens, failing to fully capture its regional distinctiveness and the broader global themes of the 19th century. Key events like the Civil War are frequently reduced to simplified narratives of capitalist success, neglecting the significance of slavery and its relationship to the prevailing currents of liberalism and nationalism shared by both Europe and America. To address these limitations, the paper proposes alternative approaches that situate American history within the broader contexts of the Americas, the Atlantic world, and global interactions. These perspectives aim to offer students a more nuanced and comprehensive understanding of American history, enabling them to better appreciate the global significance of 19th-century developments.

목차

1. 序言
2. 교과서 속 미국사의 공간적 배치
3. 분열과 통합의 문제: 노예제와 자본주의
4. 대안적 구성
5. 結語
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-090936761