메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

『세계사』 교과서 속의 오스만 제국과 2015 개정 교육과정
추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第142輯
발행연도
2017.6
수록면
159 - 191 (33page)
DOI
10.18622/kher.2017.06.142.159

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper investigates how the Ottoman Empire is treated in the world history curriculum and textbooks of Korean high school. Generally, the history of the Ottoman Empire as well as the West Asian region or Islam world in the world history textbooks has been described to be too succinct and superficial, and sometimes erroneous and stereotyped from the Eurocentric and Orientalist viewpoint. So the world history curriculums for 2007 and for 2011 mirrored the ‘Global History’ perspective which raises doubt on Eurocentrism and bases on understanding the development process of history through vigorous regional interactions to overcome this Eurocentric approach.
The consequences of analysis of world history textbooks show that contents and descriptive ways about the history and culture of the Ottoman Empire are significantly improved. However, the 2015 revised curriculum abandoned the global historical viewpoint because the former is too unfocused and enormous in volume for the students and teachers to adapt to. Moreover, by excluding Africa and Southeast Asia from the curriculum and making the history of India-West Asian region described from a religious standpoint, the 2015 revised curriculum causes concerns.

목차

1. 들어가며
2. 2007(2009), 2011 개정 교육과정과 『세계사』 교과서
3. 『세계사』 교과서 속의 오스만제국
4. 2015 개정 교육과정, 지구사에 대한 대안이 될 수 있을까?
5. 나오며
참고문헌

참고문헌 (35)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-374-001026864