메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이예나 (덕성여자대학교)
저널정보
언어과학회 언어과학연구 언어과학연구 제110집
발행연도
2024.9
수록면
411 - 434 (24page)
DOI
10.21296/jls.2024.09.110.411

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigates the influence of native language (L1) on the acquisition of case alternation in Korean ditransitive locative verb constructions among Japanese and English-speaking learners, categorized by proficiency level. The findings reveal that both intermediate and advanced Japanese and English-speaking learners recognized sentences with typical case markers similarly to native Korean speakers. This pattern was also observed in constructions involving quantifiers. However, in conditions where locative alternation occurred and non-typical case markers were used, only the advanced Japanese learner group demonstrated sentence recognition comparable to that of native speakers. In contrast, regarding sentence meaning interpretation in locative verb and locative alternation constructions, learners struggled to acquire the differences in sentence meaning that arise when the quantifier modifies the case marker ‘-ul/-lul. This study is significant in that it confirms that learners exhibit different patterns in sentence recognition and meaning interpretation based on the results.

목차

1. 머리말
2. 처소 교체와 제2언어 한국어 습득
3. 연구 방법
4. 연구 결과
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-091038773