본고는 『신토슈』에서 스와 신(諏訪神)이 어떻게 묘사되어 있는지, 그 역할과 위치는 어떤 것인지를 신들과의 관계를 중심으로 분석함으로써 중세 스와 신앙의 양상의 일단을 고찰해보고자 한 것이다.
『신토슈』권제5・24에서 우쓰노미야 신(宇都宮神)은 남체・여체로 나타나 남체의 본지(本地)는 마두관음, 여체의 본지는 아미타여래이며 스와 신의 형제로 천 마리 개・새・여우를 권속으로 삼고 있는 것을 알 수 있다. 그리고 『신토슈』 권제10・50에서는 스와 신의 아버지가 아카야마 신(赤山神), 어머니가 닛코 권현(日光権現)으로 나타나 본지는 아미타여래, 약사여래, 보현보살, 천수관음, 지장보살임임을 명시하고 있다. 또한 『신토슈』권제7・36에서는 스와 신이 어머니가 사는 닛코산(日光山)에 다니다가 사사오카야마(笹岡山)에 온 누키호코 신(抜鉾神)과 인연을 맺어 부부가 되었다는 내용이 기록되어 있다. 즉, 『신토슈』에는 우쓰노미야 신은 스와 신의 형제로, 아카야마 신과 닛코 권현은 부부로, 우쓰노미야 신과 스와 신은 그 자식으로, 누케히코 신은 스와 신의 아내로 그려져 있어서 누키히코 신에서 닛코 권현까지 스와 신과 혈연 및 가족 관계에 있음을 알 수 있다.
『신토슈』권제6・ 34 에서는 스와 신이 아쓰타 신(熱田神)과 함께 무사의 모습으로 나타나 주인공을 수호하고 있다. 또한 『신도집』권10・ 50권에서 고가 사부로(甲賀三郎)는 가스가(春日) 참배가 계기가 되어 가스가노 히메(春日姫)를 만나고 나중에 미카사야마(三笠山)에서 가스가노 히메와 재회했을 뿐만 아니라 고가 사부로와 아내인 가스가노 히메가 각각 스와 신사의 가미샤(上社)와 시모샤(下社)에 현현한다는 점에서 스와 신과 가스가 신의 연관성을 엿볼 수 있게 한다. 즉, 아쓰타 신은 스와 신과 협력하여 주인공을 보호할 뿐만 아니라, 가스가 신의 경우 고가 사부로의 아내 신으로 스와 지역에 현현함으로써 스와 신과의 협력관계를 알 수 있다.
『신토슈』는 조슈(上洲) 관련 이야기를 여덟 편이나 수록하고 있는 것으로 보아 편집자가 조슈에 주축을 두고 있음이 분명하지만, 스와 신앙의 영향 아래 있었다는 것은 마지막에 「스와 엔기(諏方縁起)」가 배치되어 있는 것에서도 알 수 있다. 이 점이 스와 신을 중심으로 한 동국(東国) 신(神)의 세계 구축을 목표로 하고 있다고도 일컬어지는데, 신들과의 관계에서 혈연 및 가족관계뿐만 아니라 협력관계로서도 스와 신이 깊은 관계를 맺고 있다는 것은 『신토슈』에서 스와 신이 얼마나 중요한 존재인지 알 수 있는 단초이자 스와 신의 신위가 매우 부각되고 있는 단적인 예라고 할 수 있다.
The purpose of this study is to examine the aspects of the Suwa faith in the Middle Ages by analyzing how the Suwa-god is described in Shintoshu and what his role and position were, focusing on his relationship with other gods.
In Shintoshu, Vol. 5, No. 24, the Utsunomiya-god is manifested as both a male and a female deity. The male deity is represented as Matou Kannon, and the female deity is represented as Amida Nyorai. We can observe that the deity is a sibling of the Suwa-god, accompanied by a thousand dogs, crows, and foxes as his dependents. In Shintoshu, Vol. 10, No. 50, the father appears as the Akayama Daimyojin and the mother as Nikko Gongen. And their Honji(本地, their true form in Buddhism) are represented by Amida Nyorai, Yakushi Nyorai, Fugen Bosatsu, Senju Kannon, and Jizo Bosatsu. The Shintoshu, Vol. 7, No. 36, states that while the Suwa-god was visiting Mount Nikko, where his mother resided, he became connected with the Nukihoko-god, a beautiful woman who had come to Mount Sasaoka, and they became a couple. In other words, the Shintoshu describes the Utsunomiya-god as the brother of the Suwa-god, the Akayama-god, and the Nikko-gongen as a couple. It also portrays the Utsunomiya-god and the Suwa-god as his children, and the Nukihoko-god as the Suwa-god's wife. In other words, it can be said that from the Nukihoko-god to Nikko-gongen, they are related by blood and family to the Suwa-god.
In Shintoshu, Vol. 6, No. 34, the Atsuta-god and the Suwa-god appear as warriors to protect the main character. In Shintoshu, Vol. 10, No. 50, Kouga Saburo not only encounters Kasuga-Hime after visiting Kasuga but also reunites with her on Mount Mikasa. Moreover, Kouga Saburo is manifested in the Kami-sha of Suwa Shrine, while Kasuga-Hime is manifested in the Shimo-sha. This implies that the manifestations of Kouga Saburo and Kasuga-Hime as deities in the Suwa region are linked to the Suwa-god. The connection and cooperation between the Suwa and Kasuga gods can be observed.
The Shintoshu contains eight stories related to Jyo-shu (上州). It is evident that the editor's main focus was on Jyo-shu, but the strong influence of the Suwa faith is clear in the inclusion of the Suwa Engi at the end of the story. The above clues underscore the importance of the Suwa faith in Shintoshu, indicating that the Suwa-god exists not only within a familial relationship but also in a collaborative relationship with other gods.