한국 교회의 유신체제에 대한 용감한 투쟁은 나치 시대 독일의 교회 투쟁과 고백교회를 연상케 했으며 독일 교회의 선교부들은 한국에서의 인권탄압에 대해서 알리고 희생자들을 위한 구명운동과 구속자 가족들을 위한 재정적 지원 등 모든 노력을 기울였다. 세계를 위한 빵(BfdW), 개신교해외개발원조처(EZE) 등의 기관들은 비판적 엘리트들을 양성하고 도시빈민운동이나 노동운동, 여성운동 등 한국 민주화운동의 역량을 키우는 프로젝트들을 지원하는 데 적극적으로 나섰다.
크리스챤 아카데미는 1960년대부터 선구적으로 산업화와 노동, 양극화, 여성, 생태와 환경, 분열된 개신교의 초교파적 대화, 종교 간 대화 등 중요한 사회적 아젠다를 설정하고그 논의를 선도하고 그것에 관한 관심을 불러일으키고 의식변화를 가져옴으로써 한국 시민사회의 발전에 크게 기여했다. 안병무가 독일 교회의 지원을 받아 창립한 한국신학연구소는 미국의 보수적인 신학의 일방적인 영향에서 벗어나 한국적인 신학을 만들어 가는 데 기여했고, 교단 간의 분열을 넘어서 에큐메니컬 한 대화와 협력의 장을 제공했다. 신학연구소는 또한 하나님의 선교 신학을 뒷받침했고 더 나아가 독일의 고백교회적인 전통을 소개하고 남미의 해방신학과 몰트만의 정치신학을 소개함으로써 민주화와 인권운동을 신학적으로 뒷받침하였다.
유신체제에 대한 교회와 시민사회의 저항, 한국신학연구소에서 초교파적이고 초신학적인 학문적 대화, 해직 교수들의 갈릴리교회, 명동성당에서의 민주구국 선언 사건 이후의감옥체험, 선교교육원에서 다양한 교수진과 제적 학생들과의 만남은 안병무와 서남동 등이 민중신학을 발전시키는 데 중요한 기반을 제공했다.
1972년 유신체제의 선포와 그에 반대하는 교회 투쟁의 전개 속에서 한독 교회 모두 근본적인 학습과정을 경험하게 된다. ‘하나님의 선교’가 NCCK를 필두로 한 에큐메니컬 진영의 새로운 길잡이가 되었으며 인권운동과 불의한 정권에 대한 정치적 투쟁 그리고 그것을 통해 겪는 수난과 국경을 넘어선 광범위한 연대가 한국의 살아있는 교회의 표상이 되었다. 사회적 프로젝트들에 대한 지원은 NCCK의 김관석 총무가 핵심적인 매개자 역할을 하는 가운데 한독 에큐메니컬 협력에서 신뢰를 구축한 박형규, 김용복, 권호경을 비롯한 진보적인 기독교 인사들과의 협력 속에서 이루어졌으며 전통적인 자선사업을 근본적으로 넘어서 수혜자가 선교자금을 그들의 계획에 따라 믿고 집행할 수 있는, 수혜자 중심의 프로젝트로 운용되어 많은 성과를 거두었다.
The Korean church’s courageous struggle against the Yushin(Restoration) system was reminiscent of the church struggle and confessional churches in Germany during the Naziera. German missionaries made every effort to publicize the oppression of human rights in Korea, including life-saving campaigns for victims and financial support for families of arrested individuals. Organizations such as Bread for the World and Protestant Overseas Development Assistance actively supported projects that nurtured critical elites and built the capacity of the Korean democratization movement, such as the urban poor movement, labor movement, and women’s movement.
Starting in the 1960s, the Christian Academy pioneered the setting of important social agendas, such as industrialization and labor, polarization, women, ecology and the environment, interdenominational dialogue among divided Protestants, and interreligious dialogue. It contributed greatly to the development of Korean civil society by leading discussions, arousing interest in them, and engendering a change in people’s consciousness.
The Korean Theological Institute, founded by Ahn Byung-mu with support from the German church, contributed to creating a Korean theology that escaped the one-sided influence of conservative American theology. Furthermore, it provided a venue for ecumenical dialogue and cooperation beyond the divisions among denominations. The Institute also supported a missio Dei (“mission of God”) theology and further supported the democratization and human rights movements theologically by introducing the German confessional church tradition, South American liberation theology, and Moltmann’s political theology.
The resistance of the church and civil society to the Yushin system, interdenominational and intertheological academic dialogue at the Institute, the Galilee Church of dismissed professors, prison experience after the Democratic National Declaration at Myeongdong Cathedral, and meetings with various faculty professors and students expelled from the Missionary Education Center provided a critical foundation for Ahn Byung-mu, Seo Nam-dong, and others to develop Minjung theology.
With the proclamation of the Yushin system in 1972 and the development of struggles against it by the church, both Korean and German churches experienced a fundamental learning process. Missio Dei became a new guide for the ecumenical camp led by the National Council of Churches in Korea (NCCK), while the human rights movement, the political struggle against the unjust regime, the hardships experienced under it, and extensive solidarity beyond national borders became symbols of Korea’s living church. Moreover, support for social projects was provided through cooperation with progressive Christian figures, such as Park Hyeong-gyu, Kim Yong-bok, and Kwon Ho-kyung, who had built trust in South Korean–German ecumenical cooperation, with the NCCK’s General Secretary Kim Kwan-seok acting as a key mediator, and traditional charity projects. Fundamentally, many results were achieved through its operation as a beneficiary-centered project, where beneficiaries could trust and execute mission funds according to their plans.