메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Chikura Voccideo (계명대학교) 김선정 (계명대학교)
저널정보
인하대학교 다문화융합연구소 Journal of Multiculture and Education Journal of Multiculture and Education 제9권 제2호
발행연도
2024.6
수록면
19 - 38 (20page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to contrastively analyze the use of the Korean motion verbs ‘kada’ and ‘oda’ and their counterparts in Shona and English for purposes of Korean language education. A discourse completion task(DCT) questionnaire based on the analytical framework proposed by Nakazawa was used on 15 native speakers from each of these three languages, and respondents were prompted to complete dialogues using forms of ‘kada’ and ‘oda’. The results show that while there are many similarities in the use of these verbs in the three languages, there are also some significant differences that depend on how each language treats the deictic center (reference point), the psychological distance, and the agent and goal of motion. Differences can also be observed depending on the goal of motion with English and Shona being more sensitive to the home-base of a speech acts participant, and also being more prone to shifting the deictic center from one speech acts participant to the other than Korean.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0