본 연구의 목적은 교육공학 분야 전문 학술지『교육공학연구』에 게재된 논문의 저자. 공저자 관계 현황분석 및 공저 네트워크 분석을 통하여 저자.공저자 관계를 체계적으로 파악하는 것이다. 이를 위해 본 연구는 2003년부터 2023년까지 수록된 논문 총 695편에서 저자, 공저자로 참여한 총 683명의 연구자를 분석에 사용하여, 첫째 저자 및 공저자의 행 태와 경향성을, 둘째 논문을 매개로 하는 공저자 사이의 관계성을, 셋째 학문 연구의 상아 탑 역할로서의 대학교를 알아보았다. 연구결과는 첫째, 매년 공저자 논문이 증가하고 있 고, 공저 인원은 2인, 3인의 순으로 보편적이었으며, 대다수의 저자가 1편만을 게재했으며, 2편, 3편으로 커질수록 저자수는 크게 줄어들었다. 둘째, 공저자 643명으로 이루어진 공저 네트워크는 링크의 수가 1091개, 밀도는 0.005, 지름은 13으로 나타났고, 매우 복잡한 시각 화된 네트워크를 보였다. 그리고 군집분석을 통해 총 67개의 군집으로 분리할 수 있었는 데, 10명 미만의 연구자로 구성된 군집이 47개, 10명 이상의 연구자로 구성된 군집이 20개 로 나타났다. 셋째, 저자 소속기관별 대표 저자의 네트워크는 대학이 상아탑 역할을 충실 히 하고 있다는 점을 보여주었다. 특히 서울대, 이화여대, 한양대, 한국교원대, 전남대, 경 북대가 2명 이상의 대표 저자를 보유함으로써『교육공학연구』에서 주도적인 역할을 하는 기관이었다. 각 시각화된 네트워크를 통하여 서로 연결된 저자나 학자를 확인할 수 있다. 넷째,『교육공학연구』와『교육정보미디어연구』는 저자-공저자 관계에서 상당히 유사한 모 습을 보여주고 있었다. 이처럼 본 연구결과를 통해 교육공학 분야 연구자들의 협력관계를 파악할 수 있었다. 이러한 연구결과를 논의하고 시사점과 후속연구를 제안하였다.
This study aims to systematically analyze author–co-author relationships in the Journal of Educational Technology by examining the status of these relationships and performing a co-author network analysis. The research involved 683 researchers who contributed as authors and co-authors to 695 articles published between 2003 and 2023. The analysis focused on the current status and trends of authors and co-authors, the dynamics of co-author relationships, and the role of universities as key institutions in academic research. The findings of the study are as follows. First, the number of co-authored papers is increasing annually, with co-authorship most commonly occurring in pairs and triples. Most authors have published only one article, and the number of authors decreases considerably as the number of articles increases. Second, the co-author network, comprising 643 co-authors contained 1,091 links, a density of 0.005, and a diameter of 13, indicating a highly complex visualization network. Cluster analysis, revealed a total of 67 clusters, with 47 clusters consisting of fewer than 10 authors and 20 clusters containing 10 or more authors. Third, the network of representative authors based on their affiliations demonstrated that universities were effectively serving as ivory towers. Notably, Seoul National University, Ewha Woman’s University, Hanyang University, Korea National University of Education, Chonnam National University, and Kyungpook National University were key institutions in the Journal of Educational Technology. The network visualizations highlighted the connections between these authors and scholars. Fourth, the author–co-author relationships in the Journal of Educational Technology and the Journal of Educational Media and Information exhibited very similar characteristics. Thus, the results of the study were able to identify the cooperative relationships between researchers in educational technology. These findings were discussed and implications and suggestions for follow-up research were made.