이 연구는 교사의 디지털 기술 인식과 활용 유형을 분석하고, 이러한 유형을 예측하는 요인을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 2022년 한국교육개발원 '디지털 전환에 따른 학교교육 유연화 방안' 연구를 통해 전국 초・중・고등학교 교사 1,000명 대상으로 조사・수집된 설문조사 자료를 활용하였다. 설문조사는 교사의 디지털 기술 인식, 활용 실태, 및 학교의 디지털 기술 지원 환경에 대한 정보를 포함하고 있다.
본 연구는 잠재프로파일 분석(latent profile analysis)을 통해 교사의 디지털 기술 인식 및 활용 수준에 따라 '인식・활용 저수준 집단', '인식・활용 중저수준 집단', '활용 대비 인식 저수준 집단', '인식・활용 평균 집단', '인식・활용 고수준 집단' 등 다섯 개의 잠재집단을 도출하였다. 또한, 분산분석(ANOVA)과 로지스틱 회귀분석(logistic regression)을 사용하여 각 집단의 특성을 비교하고 예측 요인을 분석하였다.
분석 결과, 디지털 기술에 대한 인식과 활용 수준은 교사의 연령, 연수 및 자격증 수, 학교의 디지털 교육 지원 만족도 등에 따라 유의미한 차이가 있었다. 특히, '활용 대비 인식 저수준 집단'의 교사는 디지털 기술을 적극 활용하지만 인식 수준이 낮은 특징을 보였으며, 이는 연령, 학교장의 수용성, 동료 교사의 수용성, 학교 인프라 구축 만족도, 교육 및 연수 지원 만족도 등과 관련이 있었다. 이상의 결과는 교사들의 디지털 역량 강화를 위한 체계적이고 지속적인 연수 프로그램의 중요성과 교사들의 디지털 기술 인식과 활용 간의 간극을 줄이기 위한 정책적 지원의 필요성을 시사한다.
This study aims to examine the patterns of teachers' perceptions and utilization of digital technology and to identify the key factors that predict these patterns. Utilizing survey data collected from 1,000 elementary, middle, and high school teachers across South Korea as part of the 2022 Korea Educational Development Institute's research, "Improving Flexibility in School Education in Response to Digital Transformation," the study explores teachers' perceptions, their actual use of digital technologies, and the institutional support provided by schools for digital technology integration.
Through latent profile analysis, the study identified five distinct groups based on teachers' levels of perception and utilization of digital technology: 'Low Perception and Utilization Group,' 'Low-Mid Perception and Utilization Group,' 'Low Perception Relative to Utilization Group,' 'Average Perception and Utilization Group,' and 'High Perception and Utilization Group.' Additionally, ANOVA and logistic regression were employed to analyze the characteristics of these groups and to determine the predictive factors influencing group membership.
The analysis revealed significant differences in digital technology perception and utilization, depending on variables such as teachers' age, number of professional development courses completed, certification levels, and satisfaction with the school’s digital support infrastructure. Particularly, teachers in the 'Low Perception Relative to Utilization Group' demonstrated high levels of digital technology utilization despite lower levels of perception, with this discrepancy being linked to factors such as age, principal and peer support for digital technology, satisfaction with the school’s infrastructure, and support for professional development and training. The findings underscore the pressing need for systematic and sustained professional development programs to enhance teachers' digital competencies and for policy initiatives to bridge the gap between teachers' perceptions and their effective use of digital technology in educational practice.