메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Min-Chang Sung (Gyeongin National University of Education) Kyuhee Jo (Gyeongin National University of Education) Gyu-Ho Shin (University of Illinois Chicago)
저널정보
서울대학교 인지과학연구소 Journal of Cognitive Science Journal of Cognitive Science Vol.25 No.3
발행연도
2024.9
수록면
403 - 430 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study explores Korean-speaking learners’ processing of English intransitive motion constructions, e.g., Jake ran up the hill, with reference to the typological distinctions between Korean and English (Talmy, 1985). The study also investigates how manner salience and second language (L2) proficiency interact with cross-linguistic influence on L2 processing. To this aim, a self-paced reading experiment was conducted with 49 Korean-speaking learners and 21 native speakers of English. We found that the learners experienced significant difficulties in processing the GROUND element (e.g., the hill), which indicates the spatial context of motion, compared to the native speakers. In addition, the influence of manner salience on L2 processing of motion constructions was found to vary with proficiency levels. These findings indicate that the complex nature of L2 reading processes, encompassing cognitive, linguistic, and individual factors, demands a multifaceted approach to understand it.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0