메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박문영 (제주대학교) 김민경 (영남이공대학교) 양영주 (제주대학교)
저널정보
신영어영문학회 신영어영문학 신영어영문학 제90집
발행연도
2025.2
수록면
73 - 97 (25page)
DOI
10.21087/nsell.2025.02.90.73

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigates learner needs analysis for developing an English listening course utilizing pop songs in Korean college general education, focusing on competency-based curriculum development. The research examines how pop songs can serve as an innovative educational medium for developing both language skills and core competencies including problem-solving, self-directed learning, digital literacy, and global communication skills. A mixed-method survey conducted with 159 college students revealed strong preferences for performance-based assessment through portfolios and team projects, emphasizing integrated language learning approaches. The findings suggest the necessity of transforming traditional English education into a learner-centered, competency-based curriculum that incorporates digital tools and cultural understanding. This study provides empirical foundations for developing English courses that enhance both language proficiency and essential competencies required in the global era, with significant implications for curriculum developers in designing innovative English education programs.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구 배경
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 연구 결과 및 논의
Ⅴ. 결론
인용문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-092467027