메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이진화 (중앙대\)
저널정보
한국영어학회 영어학 영어학 Volume.22
발행연도
2022.1
수록면
1,051 - 1,077 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
While the 2015 Revised English Curriculum adopted a competency-based curriculum, it has been criticized for its inadequate selection of core competencies and poor integration of the competencies throughout the entire curriculum. In an attempt to find solutions to these problems and thereby enhance a competency-based English curriculum, this study analyzed Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) and the foreign language education curriculum in USA, with a particular focus on their goals, contents, performance descriptors, and articulation among them. The results revealed that CEFR and the USA curriculum have the following features in common. First, both curriculums aimed development of diverse competencies beyond communication competency. Second, both curriculums organized communicative activities based on communicative purposes instead of four skills. Third, both curriculums presented contents in a hierarchical and continuous manner: General descriptions of performances became elaborated into concrete indicators and example tasks, and they were presented on a continuum along proficiency levels. Based on the findings, directions for developing a competency-based English curriculum in Korea are suggested.

목차

ABSTRACT
1. 서론
2. 역량 기반 교육과정으로서의 2015 영어과 교육과정의 문제점
3. 유럽의 CEFR
4. 미국의 외국어 교육과정
5. 역량 함양 영어과 교육과정을 위한 시사점 및 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0