메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
성민창 (경인교육대학교) 김기택 (서울대학교)
저널정보
한국영어학회 영어학 영어학 Volume.21
발행연도
2021.1
수록면
450 - 471 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to find pop songs appropriate for use in teaching materials for primary English education in South Korea. We analyze 500 pop songs from annual hit lists in English-dominant media in the last ten years (2011–2020). We first exclude 134 songs with explicit or non-English lyrics. We then assess each of the remaining 366 songs in terms of vocabulary, grammar, and tempo, using three criteria: (a) whether over 90% of vocabulary tokens in it would be known to primary English learners; (b) whether it has three or fewer tokens of past participles, a grammatical structure not yet studied by primary English learners; and (c) whether its tempo is slow enough to facilitate the lyrics’ comprehension by primary English learners. We find 43 songs that meet these criteria. We then qualitatively examine these songs’ videos, using eight criteria to exclude any with content potentially inappropriate for primary learners (e.g., sexual or violent material), removing 37 more songs. Thus, we find six songs appropriate for use in primary English education. Pedagogical implications are discussed based on the results.

목차

ABSTRACT
1. 서론
2. 선행 연구
3. 연구 방법
4. 결과
5. 결론
참고 문헌

참고문헌 (48)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0