메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
조은정 (경상국립대학교) 백주현 (부산교육대학교)
저널정보
신영어영문학회 신영어영문학 신영어영문학 제90집
발행연도
2025.2
수록면
119 - 146 (28page)
DOI
10.21087/nsell.2025.02.90.119

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigates the impact of AI-based learning tools, ChatGPT and ZEP Quiz, on vocabulary acquisition and reading comprehension in a university-level English reading course. This study employed a single-group pretest-posttest design involving 58 students from diverse academic disciplines. Participants engaged in a 13-week intervention using ChatGPT for personalized vocabulary exercises and contextual learning, while ZEP Quiz provided a gamified environment that fostered repetitive practice and competitive engagement. The pretest and posttest scores revealed a statistically significant improvement in vocabulary and reading comprehension. In addition, survey responses indicated that students experienced increased interest, confidence, and motivation in their learning process. ChatGPT enabled students to grasp the contextual use of words, while ZEP Quiz promoted retention and practical application through participatory learning activities. These findings suggest that AI-based tools can promote gains in vocabulary acquisition and academic performance, as well as enhance affective learning outcomes, offering an effective approach to vocabulary acquisition and student engagement in language learning.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 연구 결과 및 논의
Ⅴ. 결론
인용문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-092477489