메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
임희주 (단국대학교) 손희정 (단국대학교)
저널정보
미래영어영문학회 영어영문학 영어영문학 제30권 제1호
발행연도
2025.2
수록면
69 - 90 (22page)
DOI
10.46449/MJELL.2025.02.30.1.69

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to investigate the effects of students’ collaborative English writing on writing anxiety. To this end, online surveys and English achievement tests were conducted on 120 students enrolled in D University in Chuncheongnam-do. The study’s results showed that there was improvement in English achievement after collaborative writing. Also, in the pre- and post-surveys, there were statistically significant differences in sub-factors of English writing anxiety, which include somatic anxiety, avoidance behavior, and cognitive anxiety. Students mentioned the advantages of collaborative writing as improved writing quality, reduced grammatical errors, decreased burden, and increased confidence. However, some pointed out that collaborative English writing did not directly help reduce writing anxiety. The results imply that it is necessary to establish a teaching/learning environment and process-oriented assessment that promotes interactions to alleviate English writing anxiety.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 연구 결과
Ⅴ. 결론 및 논의
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-092459730