It's been more than 90 days since you changed your password. Please change your password to protect your privacy
When you visit DBpia through the library, login to SNS is restricted.
If you visit through the library, the URL will be different and you will not be able to log in to SNS due to kakao/google/naver policy. If you want to use your SNS account, please visit DBpia directly and log in.
The purpose of this study is to analyze the trends in research on Korean culture education using topic modeling and keyword analysis and to suggest future research directions. To this end, it retrieved 601 academic journal articles published between 2001 and 2024 from the Korean Citation Index (KCI) using the keyword “Korean culture education.” It then analyzed the collected data using Latent Dirichlet Allocation (LDA) topic modeling in a Python development environment. The results indicated a steady increase in Korean cultural education research over time. Among the research topics, “teaching methods in cultural education” accounted for the highest proportion of studies. Other active areas of research included “general cultural education” and “the development of educational materials and resources.” Furthermore, keyword analysis identified “learner,” “language,” “literature,” “class,” and “method” as major keywords, suggesting that many studies have focused on integrating teaching methods with cultural elements. LDA topic modeling revealed seven key topics, including “Culturally centered Korean-language education methods,” “Educational exploration of Korean-language and cultural expressions,” “Curriculum development through Korean history and literature,” and “Korean-language education and internationalization for foreign students.” These findings confirm the various perspectives that inform Korean cultural education research, with a particular emphasis on teaching methodologies, instructional strategies, educational material development, cultural element integration, and learner-centered education.
본 연구의 목적은 토픽 모델링과 키워드 분석을 활용하여 한국어 문화 교육 연구의 동향을 분석하고, 향후 연구 방향을 제시하는 것이다. 이를 위해 ‘한국학술지인용색인(KCI)’에서 ‘한국어 문화 교육’이라는 키워드로 2001년부터 2024년까지 발표된 총 601편의 학술지 논문을 검색하여 수집한 후, Python 개발 환경에서 LDA 토픽 모델링을 적용하여 텍스트 데이터를 분석하였다. 분석 결과, 한국어 문화 교육에 관한 연구는 꾸준히 증가하는 추세를 보였으며, 연구 주제별로는 ‘문화 교육 교수 방안’에 대한 연구가 가장 높은 비중을 차지하였다. 그 뒤를 이어 ‘문화 교육 일반’, ‘문화 교육 교재 및 자료 개발’ 등에 관한 연구가 이루어진 것으로 분석되었다. 또한, 토픽 키워드 분석 결과 ‘학습자’, ‘언어’, ‘문학’, ‘수업’, ‘방안’ 등이 주요 키워드로 나타나, 교육 방법과 문화적 요소를 함께 고려하는 연구가 활발히 진행된 것으로 확인되었다. LDA 토픽 모델링 분석 결과, ‘문화 중심의 한국어 교육 방안’, ‘한국어와 문화적 표현의 교육적 탐구’, ‘한국의 역사와 문학을 통한 교육내용 개발’, ‘외국인 학생을 위한 한국어 교육과 국제화’ 등 총 7개의 주요 토픽이 도출되었다. 이를 통해 한국어 문화 교육이 다양한 관점에서 접근되며, 교육 방법, 교수법, 교재개발, 문화적 요소 활용, 학습자 맞춤형 교육 등을 중심으로 연구가 진행되고 있음을 확인하였다.
You have been reported one after another from other members for writing reviews that contain advertisements, busive language, personal attacks, or disparaging expressions. As a result, you cannot write a review.