본 연구는 지시적 집단모래상자놀이를 통해 위축청소년의 자아존중감이 향상되는지를 알아보는데 그 목적을 두고 실시되었다. 연구대상은 G시에 소재하는 J중학교 학생으로 K-YSR의 위축척도가 70T이상 유의미한 수준에 속하고 자아존중감이 낮은 중학교 1학년 학생 3명이다. 연구 문제는 첫째, 위축청소년의 자아존중감에 영향을 미치는가, 둘째, 회기 내 위축청소년의 언어적 표현에 영향을 미치는가, 셋째, 회기 내 위축청소년의 비언어적 표현에 영향을 미치는가이다. 프로그램의 단계별 치료목표는 자아존중감 요소인 친밀감과 신뢰감 형성, 자기탐색, 자기이해, 감정표현, 자기재발견 및 유능감 경험으로 하며, 프로그램 진행은 주 2회, 총 10회기, 회기 당 60분으로 진행하였다. 위축청소년의 자아존중감 변화는 첫째, 자아존중감을 측정하여 사전·사후에 비교하였고, 둘째, 회기 내 언어적 표현을 언어적 표현 관찰항목에 따라 측정하고 질적 분석하였다. 셋째, 회기 내 비언어적 표현을 자아존중감의 비언어적 표현 관찰항목에 따라 측정하고 질적 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 지시적 집단모래상자놀이는 위축청소년의 자아존중감을 증가시켰다. 둘째, 지시적 집단모래상자놀이를 진행하는 동안 위축청소년의 부정적인 언어표현은 감소하고 긍정적인 언어표현은 증가하였다. 셋째, 지시적 집단모래상자놀이를 진행하는 동안 위축청소년의 부정적인 비언어표현은 감소하고 긍정적인 비언어표현은 증가하였다.
따라서 본 연구는 소수사례 연구로서 일반화하는데 제한점은 있으나, 지시적 집단모래상자놀이가 위축청소년의 자아존중감을 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있다.
This study was conducted to find the effect of the directed group sand tray play program on the self-esteem improvement in withdrawing teenagers. Subjects were selected from the J middle school of G city. Over those students, three students having the lowest self-esteem points and YSR withdrawal points over 70T were selected. Questions of this study were as follows: First, does the directed group sand tray play program affect the self-esteem of withdrawing teenagers? Second, does the directed group sand tray play program have effects on the linguistic expression on withdrawing teenagers during the program? Third, does the directed group sand tray play program have effects on non-verbal expressions of withdrawing teenagers during the program? Sequential therapeutic aims were of intimacy and trust establishment, self-exploration, self-understanding, expressing emotions, self-rediscovering and experiencing self-competence stages which are elements of self-esteem formation. The program was carried 10 times, twice a week, 60 minutes per session. To analyze the effects of the directed group sand tray play program, self-esteem scores before and after the program were evaluated and compared. For the second question, linguistic changes were observed and analyzed according to the linguistic expression observation scale. Lastly, for the third question, non-verbal expressions were observed and analyzed by the self-esteem related non-verbal expression observation criteria.
The results of this study are as follows: 1. The directed group sand tray play program does improve the self-esteem of withdrawing teenagers. 2. During of the directed group sand tray play program positive linguistic expression of withdrawing teenagers did increase while negative expressions decreased. 3. Through the directed group sand tray play program, negative non-verbal expression of the subjects has decreased while positive expressions increased.
As this study includes only a few cases it has limitations to generalize. However, it has shown that the directed group sand tray play program improved the self-esteem of withdrawing teenager students.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구문제 33. 용어정의 4Ⅱ. 이론적 배경 61. 위축청소년의 자아존중감 62. 위축청소년의 자아존중감에 관한 선행연구 83. 지시적 집단모래상자놀이의 치료적 요인 9Ⅲ. 연구 방법 121. 연구 대상 122. 연구 설계 133. 연구 도구 134. 연구 절차 195. 지시적 집단모래상자놀이 프로그램 구성 196. 자료처리 25Ⅳ. 연구 결과 261. 자아존중감 척도 변화 262. 모래상자놀이의 회기별 언어적 표현 변화 303. 모래상자놀이의 회기별 비언어적 표현 변화 37Ⅴ. 논의 및 결론 471. 결과에 대한 논의 472. 프로그램 진행과정에 대한 논의 55Ⅵ. 결론 및 제언 58참고문헌 59영문초록 67