본 연구는 글자책을 활용한 음운인식 활동이 유아의 음운인식능력과 읽기흥미도에 미치는 효과를 분석하여 유아교육현장에서 활용 가능한 활동을 제시하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구 문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 글자책을 활용한 음운인식 활동이 유아의 음운인식능력에 어떠한 영향을 미치는가? 연구문제 2. 글자책을 활용한 음운인식 활동이 유아의 읽기흥미도에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구 대상은 서울시에 G구에 소재하고 있는 S 유치원과 Y유치원의 만 3세 유아 62명(실험집단 20명, 비교집단 21명, 통제집단 21명)이다. 연구대상의 평균 월령을 살펴보면 실험집단은 50.52개월이고, 비교집단은 51.14, 통제집단은 51.43개월로 세집단은 동질집단으로 구성되었다. 연구 절차는 글자책 관련 선행연구 및 관련문헌을 분석, 글자책을 활용한 음운인식 활동의 교육요소 구성, 글자책 선정 후 선정기준에 따라 최종 글자책 선정 후 선정기준에 따라 최종 글자책 선정, 글자책 관련 활동방법과 활동내용 구성, 검사도구 선정, 검사자 훈련, 예비검사, 사전검사, 실험처치, 사후검사, 자료분석 순으로 이루어졌다. 유아의 음운인식 능력을 알아보기 위해 조희숙, 김선옥, 정정희(2006)가 제작한 음운인식능력 검사 도구를 사용하였다. 음운인식 능력 검사는 음절인식능력 검사와 음소인식능력 검사로 구분되어 있으며, 음절인식능력 검사의 하위영역으로는 음절수세기, 음절탈락인지, 음절합성, 음절변별 검사인 4개로 구성되었으며, 음소인지능력 검사의 하위영역으로는 음소수세기, 음소탈락인지, 음소합성, 음소변별 검사인 4개로 총 8개의 하위영역으로 구성되었다. 또한 읽기흥미도를 측정하기 위해 Askov(1973)가 고안한 Primary Pupil Reading Attitude Inventory (PPRAI)를 임원신(1994)이 번안하고 우리나라의 시대적 변화등을 고려해 그림을 수정한 강남희(2010)의 도구를 사용하였다. 읽기흥미도는 11개의 활동그림으로 구성되어 있는 그림카드로 구성되어 있으며 2장씩 한 쌍을 이루어 총 30쌍의 그림으로 구성되어 있으며 이중 18쌍의 그림에만 읽기 활동 그림이 포함되어 있고 12쌍의 그림은 두가지 모두 읽기가 아닌 활동들로 구성되어있다. 실험처치는 2014년 9월 15일부터 2014년 10월 24일까지 6주동안 총 16회에 걸쳐 실시하였다. 실험집단 유아들은 글자책을 읽은후 음운인식 활동을 실시하였고, 비교집단 유아들은 글자책 읽기만을 실시하였으며, 통제집단 유아들은 생활주제에 따른 활동을 실시하였다. 실험처치 후 글자책을 활용한 음운인식 활동이 유아의 음운인식 능력과 읽기흥미도에 미치는 효과를 알아보기 위해 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS Statistics 20.0프로그램을 이용하여 음운인식능력에서는 사후검사 결과에 대한 세 집단의 차이를 알아보기 위해 사전검사에서 음운인식 능력과 음운인식 하위 능력중에 차이가 있던 음절세기와 음절합성은 공분산 분석으로 실시하였고 사전검사에서 동질 집단으로 나왔던 음운인식 중 하위영역인 음절탈락, 음절변별, 음소세기, 음소탈락, 음소합성, 음소변별은 일원분산분석(one-way ANOVA)을 실시하여 집단 간 차이를 분석하였다. 읽기흥미도 또한 일원분산분석(one-way ANOVA)을 실시하여 집단 간 차이를 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 글자책을 활용해 음운인식 활동을 실시하는 것이 글자책을 읽기만을 실시하거나 글자책을 읽지 않고 생활주제와 관련된 활동을 하는 것 보다 유아의 음운인식 능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 글자책만을 읽은 것은 글자책을 읽지 않고 생활주제와 관련된 활동을 하는 것보다 음운인식 능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 글자책을 활용해 음운인식 활동을 실시하는 것이 음운인식능력의 하위영역인 음절세기, 음절합성, 음절변별, 음소세기에서 글자책을 읽기만을 실시하거나 글자책을 읽지 않고 생활주제와 관련된 활동을 하는 것 보다 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 글자책만을 읽는 것은 글자책을 읽지 않고 생활주제와 관련된 활동을 하는 것보다 음절세기와 음절합성에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 글자책을 활용해 음운인식 활동을 실시하는 것과 글자책을 읽기만을 실시하거나 글자책을 읽지 않고 생활주제와 관련된 활동을 하는 것에서는 유아의 읽기흥미도에 차이가 나타나지 않은 것으로 나타났다. 본 연구결과를 통해 글자책을 활용해 음운인식 활동을 실시하는 것이 유아의 음운인식능력을 높일 수 있으며 글자책 만을 읽을때는 읽지 않고 생활주제와 관련된 활동을 하는 것보다 음운인식 능력을 높이는 효과적인 방법임을 확인할 수 있었다.
The purpose of this study is to propose available activities at the sites of infantile education by analyzing effect that phonological awareness activities using letter books have on children’s phonological awareness ability and interest degree of reading. Study problems which are selected for the purpose are like the next. Study problem 1. What influence do the phonological awareness activities using letter books have on the phonological awareness ability of infants? Study problem 2. What influence do the phonological awareness activities using letter books have on the interest degree of reading of infants? Study objects are 62 (20 of a test group, 21 of a comparison group, and 21 of a control group) of three-year-old infants of S kindergarten and Y kindergarten located in G borough in Seoul. When looking into the average age of the moon of the research objects, the test group is 50.52, the comparison group is 51.14, and the control group is 51.43 months. The three groups were constructed with homogeneous groups. Study procedures were realized in order of previous studies related to letter books, analysis of relevant literature, construction of education factors of phonological activities using letter books, final selection of a letter book according to the selection standards after selecting letter books, composition of activity methods and contents related to the letter book, choice of test tools, training of inspectors, preliminary tests, test treatments, post-tests, and data analysis. To find out the ability of phonology awareness of infants, test tools of phonology awareness ability which were produced by Jo Hee-sook, Kim Sun-ok, and Jung Jung-hee (2006) were used. The test of phonological awareness ability is divided into a syllable awareness ability test and a phoneme awareness test. As subordinate areas of the syllable awareness ability test are a total of eight areas including four of counting syllable numbers, counting phoneme numbers, awareness of phoneme dropping, phoneme synthesis, and phoneme distinction. Also, to measure the interest degree of reading, test tools of Gang Nam-hee (2010) were used. That original version is PPRAI (primary pupil reading attitude inventory) designed by Askov (1973) and adapted by Im Won-shin (1994). Gang Nam-hee modified the pictures considering periodic changes of Korea. PPRAI is composed of picture cards with 11 activity drawings. Making a pair per two, it consists of a total of 30-pair pictures. Among them, only on 18-pair pictures, reading activity drawings are included. 12-pair pictures are composed of no-reading activities. The test treatments were conducted throughout a total of 16 times for six weeks from Sep. 15 to Oct. 24 in 2014. Infants of the test group conducted phoneme awareness activities after reading letter books. Infants of the comparison group conducted only reading of letter books. Infants of the control group implemented activities according to living subjects. After the test treatments, to find out the effect that phonological activities using letter books have on the phoneme awareness ability and reading interest degree, the post-test was conducted. Data which were collected in this study used program SPSS Statistics 20.0. To look into difference of the three groups about the post-test result, the phoneme awareness ability in the pre-test, syllable counting and syllable synthesis that there was difference among subordinate abilities of phonological awareness were conducted with covariance analysis. From conducting one-way ANOVA about syllable dropping, syllable distinction, phoneme counting, phoneme dropping, phoneme synthesis, and phoneme distinction as subordinate areas of phoneme awareness, differences among groups were analyzed. In addition, for the interest degree of reading, by implementing one-way ANOVA, difference among groups was analyzed. When the results of this study are summarized, they are like the next. First, it was shown that to conduct phonological activities using letter books positively influenced the phonological awareness ability of infants more than to conduct only reading letter books or to do activities related with living subjects without reading letter books. It was represented that to only read letter books had more positive effect on the phonological awareness ability than to do activities related with living subjects without reading letter books. Second, it was presented that to conduct phonological activities using letter books influenced syllable counting, syllable synthesis, syllable distinction, and phoneme counting as subordinate areas of the phonological awareness abilities than to read only letter books or to do activities connected with living subjects without reading letter books. To read only letter books had more positive influence on syllable counting and syllable synthesis than to do activities connected to living subjects. Third, it was shown that in conducting phonological activities using letter books and reading only letter books or conducting activities connected with living subjects without reading letter books, there was difference in the reading interest degree of infants. Through the study results, to conduct phonological awareness activities using letter books could heighten the phonological awareness abilities of infants. Plus, it was checked that to read only letter books was a more effective method to enhance the phonological awareness ability of infants than to do activities related with living subjects without reading letter books.
목차
Ⅰ. 서론 1A. 연구의 필요성 및 목적 1B. 연구문제 9C. 용어의 정의 10Ⅱ. 이론적 배경 12A. 글자책 121. 그림책 122. 글자책의 정의 및 특성 173. 글자책의 교육적 가치 194. 글자책의 유형 22B. 음운인식과 문해발달 291. 음운인식 능력의 정의 및 중요성 292. 음운인식의 발달 323. 음운인식 발달을 위한 교수방안 334. 선행연구 분석 35Ⅲ. 연구방법 38A. 연구대상 38B. 연구도구 421. 음운인식 능력 검사 422. 읽기 흥미도 검사 47C. 연구절차 491. 실험설계 512. 글자책 선정 513. 검사자 훈련 554. 글자책 읽기 555. 예비검사 566. 사전검사 567. 실험처치 578. 사후검사 74D. 자료분석 75Ⅳ. 연구 결과 및 해석 76A. 글자책을 활용한 음운인식 활동이 유아의 음운인식 능력에 미치는 영향 761. 글자책을 활용한 음운인식 활동이 유아의 음운인식 능력 전체에 미치는 영향 762. 글자책을 활용한 음운인식 활동이 유아의 음운인식 하위영역에 미치는 영향 79B. 글자책을 활용한 음운인식 활동이 유아의 읽기흥미에 미치는 영향 92Ⅴ. 논의 및 결론 94A. 요약 94B. 논의 및 결론 97C. 제언 101참고문헌 102부 록 109국문초록 121Abstract 124