본 연구는 서울과 경기, 인천 지역 어린이집 22곳 중 2세반 담임교사 40명, 그리고 해당학급의 영아 126명을 대상으로 교사-영아 상호작용의 질과 영아의 놀이행동 및 상징놀이 수준 간의 관계에 대해 살펴보고자 하였다. 교사-영아의 상호작용의 질은 CLASS: Toddler(La Paro, Hamre, & Pianta, 2012)를 사용하여 평가 하였으며, 영아의 놀이행동은 Piaget(1962)의 인지적 놀이 유형을 Smilansky(1968)가 더 정교하게 구분한 인지적 놀이 범주와 Parten(1932)이 제시한 사회적 놀이 범주를 사용하여 관찰하였다. 영아의 상징놀이 수준은 Weitzman과 Greenberg(2002)의 상징놀이 수준 분석기준을 사용하였다. 교사-영아 상호작용의 질적 수준은 20분 관찰을 1회로 하여 총 4회에 걸쳐 평정하였고, 영아의 놀이행동 및 상징놀이 수준은 자유놀이 시간 중 한 영아 당 15초 관찰, 10초 기록의 시간표집법을 이용하여 총 20회 관찰을 실시하였다. 수집된 자료는 기술통계를 실시하고, 적률상관계수를 산출하였다. 본 연구에서 얻어진 결과를 토대로 결론을 내리면 다음과 같다. 첫째, 서울과 경기·인천 지역 어린이집의 2세반 교사-영아 상호작용의 질은 양호한 것으로 나타났다. CLASS의 하위 항목 중에서 긍정적 분위기가 가장 높게 나타났으며, 행동 안내, 교사의 민감성, 영아 관점에 대한 존중, 학습과 발달 촉진, 언어 모델링, 피드백의 질의 순으로 나타났다. 부정적 분위기는 가장 낮게 나타났다. 둘째, 영아는 자유놀이 시간 동안 비놀이 행동이나 탐색 행동 보다 놀이행동을 더 우세하게 하였고, 인지적 놀이행동 중에서 상징놀이, 구성놀이, 기능놀이를 모두 빈번하게 많이 하였다. 사회적 놀이행동 중에서 병행놀이를 가장 많이 하였다. 셋째, 2세반 교사-영아 상호작용의 질이 높을수록 영아는 놀이행동을 많이 하였고, 기능놀이, 상징놀이, 집단 놀이를 많이 하는 것으로 나타났다. 또한, 교사의 상호작용의 질이 높을수록 영아는 더 높은 수준의 상징놀이를 하였다. 결론적으로, 교사가 민감하고 온정적인 태도로 영아를 존중하고, 영아의 긍정적인 행동을 지지하며, 영아의 학습과 발달을 촉진하는 등 놀이실 내에서 영아와 질 높은 상호작용을 하는 것은 영아가 자유놀이 시간에 빈번히 놀이행동을 하고, 높은 수준의 상징놀이 행동을 보이는 것과 관련이 있었다.
The purpose of this study was to investigate the relations between classroom quality based on teacher-toddler interactions and toddler''s play behaviors and pretend play level. One hundred and twenty six 2-year-old toddlers and 40 teachers from 22 child care centers in Seoul, Gyeonggi, and Incheon participated in this study. The classroom quality based on teacher-toddler interactions was classified by CLASS: Toddler(La Paro, Hamre, & Pianta, 2012). The play behaviors of toddlers were observed with Smilansky’s cognitive play scale(Smilansky, 1968), which is based on Piaget’s cognitive play scale(piaget, 1962), and Parten’s social play scale(Parten, 1932). The toddler’s pretend play level was classified using the categories of Weitzman & Greenberg(2002). The data were analyzed with descriptive statistics and correlations. The result of this study were as follows: First, classroom quality based on teacher-toddler interactions of child care centers in Seoul, Gyeonggi, and Incheon was rated as ‘good’. Among the subscales, ‘Positive climate’ was evaluated as the highest, and ‘Behavior guidance’, ‘Teacher sensitivity’, ‘Regard for child perspectives’, ‘Facilitation of learning and development’, ‘Language modeling‘, ’Quality of feedback’ were rated as high in that order. ‘Negative climate’ showed the lowest score. Second, among the subtypes of cognitive play, ‘Pretend play’, ‘Constructive play’, ‘Functional play’ were observed frequently. Among the subtypes of ‘Social play’, ‘Parallel play’ was the most frequently observed activity. Third, when classroom quality based on teacher-toddler interactions was higher, toddlers showed ‘Functional play’, ‘Pretend play’ and ‘Group play’ more, and showed higher level of pretend play. In conclusion, this study suggested that classroom quality based on teacher-toddler interactions was significantly related with 2-year-old toddler''s play behaviors and pretend play level.