메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
오수정 (Yonsei University) 김명순 (Yonsei University)
저널정보
가정과삶의질학회 가정과삶의질연구 한국가정관리학회지 제37권 제1호(통권 제153호)
발행연도
2019.3
수록면
125 - 141 (17page)
DOI
10.7466/JKHMA.2019.37.1.125

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
Objective: The purpose of this study was to investigate classroom quality based on teacher-toddler interactions and toddler play and pretend play levels.
Method: One hundred and twenty six two-year-old toddlers and 40 teachers from 22 child care centers in Seoul, Gyeonggi, and Incheon participated in this study.
Classroom quality based on teacher-toddler interactions was classified by CLASS-Toddler(La Paro, Hamre, & Pianta, 2012). The play behavior of toddlers was observed in accordance with Smilansky’s cognitive play scale(Smilansky, 1968), which is based on Piaget’s cognitive play scale(piaget, 1962) and Parten’s social play scale(Parten, 1932). Toddler pretend play levels were classified using the categories of Weitzman & Greenberg(2002). The data were analyzed with descriptive statistics and correlations.
Result: When classroom quality based on teacher-toddler interactions was higher, toddlers displayed ‘functional play’, ‘pretend play’ and ‘group play’ more, and also showed higher levels of pretend play.
Conclusion: This study suggested that classroom quality based on teacher-toddler interactions had a significant correlation with two-year-old toddler"s play behavior and pretend play levels.

목차

〈Abstract〉
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구대상 및 방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의 및 결론
참고문헌

참고문헌 (78)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-591-000552373