본 연구는 불확실한 경제·사회 환경으로 인해 평생학습의 중요성이 강조됨에 따라 일과 학습이 동시다발적으로 중첩되어 나타나는 현상에 주목한다. 우리사회에 일과 학업을 병행하는 학습근로자들의 증가는 이러한 현상을 가장 잘 반영한다. 따라서 본 연구는 문화역사적 활동이론을 기반으로 일과 학업을 병행하는 대학원에 재학하는 직장인들을 대상으로 학교와 일터사이에서의 경계 넘나들기를 통한 학습과 전이에 대해서 살펴본다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 학습근로자들은 학교와 일터에서의 활동을 통해 어떻게 학습하는가? 둘째, 학습근로자들은 학교와 일터에서의 경계 넘나들기 활동에서 나타나는 모순을 통해 어떻게 학습하는가? 셋째, 학교와 일터에서의 활동을 통한 발달적 전이는 어떻게 나타나는가? 넷째, 학교와 일터에서의 활동요소들은 학습 및 전이에 어떠한 영향을 미치는가? 이 연구를 위해 탐구적 순차적 혼합연구방법을 사용하였다. 질적 연구를 통해 얻은 결과를 바탕으로 설문문항을 구성하여, 설문조사연구를 실시하였다. 먼저, 질적 연구를 통해 학습근로자들의 학교와 일터에서의 활동체계를 분석한 결과 활동의 객체는 일과 계속교육을 통한 경력개발로 나타났다. 학습근로자들은 경계이동자로서 이론과 현장을 접목시키고, 기존의 개념을 확장시켰으며, 더 나아가 새롭게 개념을 정립했다. 또한, 지식을 공유함으로써 학교와 일터의 조직·공동체의 학습에 영향을 미쳤으며, 학교와 일터에서의 새로운 맥락을 창출하고, 변화를 이끌었다. 이 과정에서 새로운 정체성을 학습했다. 반면에 학습근로자들이 일과 학업을 병행하는 것은 순조롭게만 이루어지지 않았다. 서로 다른 학교와 일터 활동체계를 넘나들며 학습하는 과정에서 활동체계 내부적으로 구조적인 갈등들이 드러났다. 구체적으로 학교활동체계에서는 규칙, 분업, 도구와 객체 사이에서 모순이 나타났으며, 일터활동체계에서는 규칙, 공동체, 분업과 객체사이에서 모순이 나타났다. 학습근로자들은 구조적인 모순을 해결하기 위해 노력하는 과정에서 활동체계의 요소를 변화시키거나 새로운 활동체계를 구축 하는 등의 확장학습이 나타났다. 확장학습은 발달적 전이로 이어졌다. 양적 연구를 통해 학교와 일터에서의 활동요소들이 학습과 전이에 미치는 영향을 살펴본 결과, 개인차원에서의 학습에는 학교활동요소에서 경쟁력 강화, 전공에서의 역할, 교수와의 상호작용 변수가 유의미한 영향을 미쳤다. 일터활동요소에서는 객체인 관계향상, 자아실현 변수가 유의미하게 나타났다. 둘째, 정체성에 미치는 영향에 대해 살펴본 결과, 학교에서의 전공시스템과 일터에서의 업무수행이 유의미하게 나타났다. 셋째, 발달적 전이에는 학교활동요소에서 수업참여의 적극성, 전공에서의 역할, 교수와의 상호작용 변수가 유의미하게 나타났으며, 일터활동요소에서 자아실현, 직장에서의 역할, 상사와의 상호작용, 업무시스템의 체계화가 유의미한 영향을 미쳤다. 넷째, 학습전이에는 학교활동요소에서 경쟁력강화, 전공에서의 역할, 학사시스템 변수가 유의미한 영향을 미쳤으며, 일터활동요소에서는 자아실현 변수가 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 학습근로자들은 학교와 일터사이에서 경계 넘나들기 활동을 통해 단기적·장기적인 학습을 경험했다. 이는 개인차원에서의 학습뿐만 아니라 조직·공동체차원의 학습으로 확장된다. 학습근로자들에게서 전이는 다면적이고 복합적인 방식으로 나타나며, 이는 발달적 전이의 개념으로 설명할 수 있다. 이러한 결과들을 바탕으로 정책적인 영역과 학문적인 영역에서의 시사점에 대해 논의하였으며, 후속연구를 위해 제언하였다.
This study has focused on the overlapping phenomenon of work and learning which are being conducted at the same time as the importance of lifelong learning has become emphasized under uncertain economic·social environment. Based on Cultural-Historical Activity Theory, student-workers’ learning and transfer though boundary crossing between school and work, which explains the phenomenon best, will be reviewed. The specific research questions are the followings. First, how do student-workers learn through activities in school and workplace? Second, how do student-workers learn through contradiction arising from boundary crossing between school and work? Third, how can development transfer through activities in school and workplace be expressed? Fourth, how do components of activities in school and workplace impact on learning and transfer? For this study, exploratory sequential mixed methods are applied. Based on the results of qualitative research, questionnaire was designed and quantitative research has been conducted. First of all, through the qualitative research method, student-workers’ activity system in school and workplace has been analyzed and the result shows that the object of activity is the career development through work and continuing education. As boundary crossers, student-workers have integrated theories and practices, expanded concepts, and furthermore established new concepts. Also, by sharing knowledge, they have impacted on organizational learning in school and workplace, created new contexts in school and workplace, and led changes. In this process they learned new identities. On the other hand, it was not processed smoothly for student-workers to conduct work and learning at the same time. In the process of learning across different school and workplace activity systems, the activity systems internally revealed inner structural conflicts. Specifically, in the school activity system, contradiction appeared between rule, division of labor, tool and object, and in the workplace activity system, contradiction appeared between rule, community, division of labor and object. In the process of resolving structural contradiction, student-workers showed expansive learning such as changing the components of activity system and establishing another new activity system. Expansive learning has continued to developmental transfer. Through the qualitative research method, the effect that activity components in school and workplace have on learning and transfer was reviewed and the results are the following. First, the components which have an effect on individual learning were analyzed and the results show that among the components of the school activity system, the competitiveness reinforcement from object, the role of academic major from division of labor, and the interaction with professors from community are significant variables. Among the components of the workplace activity system, the relationship improvement and the self realization from object are significant variables. Second, the components which have an effect on identity were analyzed and the results show that the academic major system from rule is a significant variable among the components of the school activity system and the task performance from tool is a significant variable of the workplace activity system. Third, in case of developmental transfer, the activeness of class participation from tool, the role of academic major from division of labor, and the interaction with professors from community are significant variables of the school activity system and the self realization from object, the role in the workplace from division of labor, the interaction with supervisors from community, and the systemization of work from rule are significant variables of workplace activity system. Fourth , in case of learning transfer, the competitiveness reinforcement from object, the role of academic major from division of labor, and the course system from rule are significant variables of the school activity system and the self realization from object is a significant variable of workplace activity system. In conclusion, this study captured short-term and long-term study which appears in the process of student-workers’ boundary crossing activities between school and work. This is expanded to organizational level study as well as individual level study. To student-workers, transfer appears as multifaceted and complex ways, which can be explained as the concept of developmental transfer. Based on these results, the implications of policy areas and of academic areas are discussed and further research areas are suggested.