본 연구의 목적은 청소년의 학교생활 적응 향상을 위하여 과정지향심리학 이론을 기반으로 하는 집단상담 프로그램 개발에 있다. 연구대상은 고등학교 학생 44명이었고, 실험집단 2개, 통제집단 2개로 집단을 구성하여 교차설계를 하였다. 연구문제는 프로그램 개발과정은 어떠한지와 프로그램 구성과 내용은 어떠한지 이다. 프로그램의 개발과정은 크게 프로그램 기획, 구성, 실시, 평가 절차로 이루어졌고, 세부적으로 총 6단계의 개발과정을 거쳐 프로그램을 개발하였다. 1단계에서는 청소년의 학교생활 적응과 과정지향심리에 대한 문헌연구를 통해 연구의 필요성을 검토하고, 프로그램의 이론적 근거를 정립하였다. 2단계에서는 현직 교사 및 학교 관리자, 학교 상담교사와의 면담, 과정지향심리 전문가와의 면담, 학생 대상으로 요구조사를 실시하였다. 3단계에서는 청소년의 학교생활 적응과 과정지향심리 이론을 근거로 하여 프로그램 시안을 구성하였다. 4단계에서는 전문가에 의한 타당도 검토 후 수정 및 보완이 이루어졌다. 집단상담 전문가, 과정지향심리 전문가에 의한 타당도 검토가 이루어졌으며, 과정지향심리학을 수강한 상담학관련 석사이상의 전문가들을 대상으로 예비 프로그램을 실시하며 피드백을 수집하였다. 5단계에서는 프로그램을 실시하였고, 6단계에서는 실시된 프로그램을 슈퍼비전을 통한 분석, 집단참여자 자체평가에 의한 분석, 실험집단과 통제집단의 차이를 통한 효과 검증 결과 분석을 통해 수정 및 보완하여 최종 프로그램을 구성하였다. 프로그램의 구성과 내용면에서 본 프로그램의 목적은 청소년들이 과정지향심리 이론을 적용한 상담 프로그램을 통해서 자신이 경험하고 있는 문제들과 발달학적 변화를 알아차림의 수준을 확장하여 과정 지향적으로 이해하고, 성장을 위한 긍정적인 경험으로 수용하고 유연하게 대처하는 것이다. 프로그램의 목표로는 청소년의 학교생활 적응 향상이며, 세부목표로는 교우관계, 교사관계, 학교수업, 학교규칙에서의 적응 향상이다.
The purpose of this research is to develop a group counseling program based on process-oriented psychology for improving school life adjustment of adolescents. The subjects of this study were 44 Korean high school 1st grade student volunteers and divided into 2 study groups and 2 control groups. The research was an experimental study in which 2x2 crossover design was used, depending upon the experimental model. In this research, the major concerns are how the developing process are and how the contents of the counseling program are organized . The development process of this program has 6 steps. Frist, within the scope of this study, the research performed abroad and in Korea related to school life adjustment of adolescents and process-oriented psychology counseling were primarily reviewed. Second, school teachers, principals and vice-principals, school counselors, specialists in process-oriented psychology, potential participants of this program were interviewed and their needs were analyzed. Third, the framework of the program to be carried out was created. Forth, the validity of the program was analyzed by group counseling experts and process-oriented psychology specialists. And pre-experimental sessions are simulated with 14 counselors who took the lecture on process-oriented psychology in order to determine practicability of the program. Fifth, the program was accommodated into the study group. Sixth, the performed program was analyzed for the final version of the program by supervision, participants’ evaluation, school life adjustment scale data analysis. Within the scope of the content and organization, this program objective is to improve adolescents’ adjustment to school life, and the sub-objectives are as such: friend relationship improvement, teacher-student relationship improvement, class adjustment improvement, school regulation adjustment improvement. In this study, process-oriented psychology based group counseling program was an efficient and beneficial approach to improve adolescents’ adjustment to school life. And through this program, they could better understand the problems and the developmental change they experience, embrace them as positive resources, and flexibly respond to them.
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성과 목적 12. 연구문제 3Ⅱ. 이론적 배경 41. 학교생활 적응 42. 과정지향심리학 93. 청소년의 학교생활 적응과 과정지향심리학적 접근 11Ⅲ. 연구방법 161. 프로그램 개발방향 162. 프로그램 개발과정 171) 프로그램 기획 202) 프로그램 구성 213) 프로그램 실시 294) 프로그램 평가 32Ⅳ. 연구결과 621. 프로그램 개요 622. 프로그램 회기별 목표 및 내용 65Ⅴ. 논의 및 제언 811. 프로그램 개발과정에 대한 논의 812. 프로그램 구성과 내용에 대한 논의 833. 제언 85참고문헌 86국문초록 96영문초록 97부록 99