일반적으로 예술경영은 창의력과 혁신을 결부시킨 기업가적 관점, 예술작품의 기술적 창작과정에 초점을 맞춘 예술가적 관점, 그리고 공공 거버넌스를 강조한 문화관리 및 문화정책측면의 정부관점으로 축약된다. 이 세 가지관점이 서로를 관용하며 균형감을 유지할 때 ‘재정 지속성, 예술 활력성, 가치공공성’의 장점을 극대화 시켜 이상적인 예술경영의 장을 펼칠 수 있다. 하지만 현실적으로 각각의 관점이 교합, 교차될 때 충돌과 갈등의 유발을 배제하기 어렵다. 따라서 이 세 가지관점이 가진 모순적 대척점을 완화시키고 보완과 촉진의 가능성을 증진시키는 다양한 대안적 지점을 모색할 필요가 있다. 이러한 필요인식을 배경으로 본 연구는 오랜 인류 역사 속에서 제도적, 물리적 인프라를 기반으로 문화예술창작, 향유, 교육 등을 통해 예술경영의 태동과 실행에 기여해온 종교단체의 문화예술 사회적 역할을 재조명하고자 한다. 특히 최근 한국정부가 추진하는 생활문화예술의 문제점, 곧 ‘시설 운영과 프로그램의 한계, 운영인력 및 이용자 편의성 한계, 역할과 운영방향의 한계’에 대한 보완적 방안으로서 종교시설의 유용성을 고려할 수 있다. 이를 위해 본 연구에서는 운영의 비영리성, 장소의 편재성, 후원을 통한 경제성 측면에서 한국사회 문화예술 과제와 점점을 가지고 있는 개신교를 중심으로 ‘언론-예술인-교회 문화예술 네트워크’ 경영사례를 심층조사하고, Q방법론을 통해 사례 경험자들의 인식을 분석했다. 연구결과에 따르면 종교단체 문화예술 네트워크 경영 사례를 통해 지역문화예술 공간 확장, 문화예술 공유 플랫폼, 아티스트 브랜딩, 종교 공간 및 종교문화예술에 대한 인식전환, 다양한 장르와 실험적 예술 활동 가능성, 지역상권의 시너지 효과, 문화예술 일자리 창출의 사회적 기능이 가능한 것으로 조사되었다. 또한 이 사례를 경험한 예술가, 향유자, 기획자, 운영자들의 인식을 살펴본 결과 개방 소통형, 사회 참여형, 종교매개형의 세 가지 유형으로 분류되었는데 각각의 특징은 문화예술 현장으로서 종교시설의 다양한 접목가능성을 보여준다. 이로써 종교시설의 탈종교적 함의를 통해 예술경영의 장으로서 종교시설의 사회문화적 역할확대를 지지하고 있음을 발견할 수 있었다. 이를 바탕으로 한국사회의 문화예술 현안에 대한 다각도 분석의 필요성을 강조하고 몇몇 실천적 방향을 제시하고자 한다.
Generally, Arts Management can be understood as consisting of an entrepreneurial viewpoint that links imagination and innovation, an artistic viewpoint that focuses on the process of technical invention, and a government viewpoint on cultural control or cultural policies that emphasizes public governance. If these three different priorities-financial continuity, artistic enthusiasm, and public value-can be balanced and maximized the ideal ground for Arts Management can be set. However, too often they collide and generate unavoidable conflicts. Therefore, public governance and financial support is necessary to ease the contention between entrepreneurship and artistic invention and to facilitate and maximize the process. Since the issue of financial stability is nearly universal for arts organizations, in this study I attended to the social and cultural role that religious institutions and their facilities play in fostering the arts and culture. Religious organizations possess institutional and physical infrastructure and a history of supporting artistic production and education in general. Thus they are ideally situated to provide necessary governance and financial support to the arts. Religious facilities are key to the Korean government’s recent initiative, “Community arts,” which seeks to address the “limitations of facility operation and programs, operating personnel and user convenience, and a lost operative direction and role.” I conduct an in-depth examination of management cases of the “Media-Artists-Church” Culture and Art Network, an organization which focuses on Protestant churches that actively engage with the arts and culture of Korean society through sponsorship, non-profits, and provision of physical facilities. I use the Q-Methodology to identify the patterns of actors’ perception in each of the cases. Understanding the patrons’ perceptions of the arts and culture is important for designing the direction, continuity, and expansion of the arts sector. According to my findings there is potential for local culture and art space expansion, improved artist branding, transformation of public perceptions of religious facilities and/or religious art and culture, promotion of experimental artistic activities and genres, and harnessing local commercial power for more opportunities in the arts and cultural sector through networking in religious groups. I found that the perceptions of artists, audience, planners, operators in my study could be divided into three categories: Communicational, Social-Participational, and Religious-Interventional. The characteristics of each category hold the potential to, in various combinations, contribute to the enhancement of the art and cultural field in Korea. Additionally, I found the expanded possibilities for the traditional use of religious facilities as arts management spaces in the post-religious ethos of today’s Korea; religious facilities have come to be perceived less as specific spaces and more as institutional sources of multi-level support for the arts. In conclusion, my study emphasizes the importance of a multi-point analysis of the pressing issues of the art and culture in Korean society and proposes some guiding principles for the way forward.
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구배경 12. 연구과정 및 목적 4Ⅱ. 종교와 문화예술의 사회적 관계 71. 종교의 사회인식과 문화예술역사 71) 종교의 사회인식 관점 72) 종교사적 문화예술역할 122. 한국사회 문화예술과제와 한국교회 203. 종교시설의 문화예술 활용 선행연구 25Ⅲ. 연구방법 및 연구실행 281. 종교단체 예술경영운영사례 심층조사연구 281) 사업개요 292) 사업진행 과정 및 효과분석 412. 교회예술경영 인식분석을 위한 Q방법론 511) Q 방법론 연구실행 542) Q 표본(Q sample)구성 553) P 표본(P sample)선정 584) Q 분류(Q sort)조사 61Ⅳ. 교회예술경영 경험자 인식유형 651. 제1유형: 개방 소통형(open communication) 692. 제2유형: 사회 참여형(society participation) 783. 제3유형: 종교 매개형(religious mediation) 884. 유형 간 차이와 공통합의 941) 제1유형과 제2유형비교 942) 제1유형과 제3유형비교 983) 제2유형과 제3유형비교 1034) 전유형 공통의 진술 1065. 인식유형 분석종합 108Ⅴ. 결론 1121. 연구종합 1092.의의와 제언 112참고문헌 119부록 129Abstract 131